Sökning: "scenografi"

Visar resultat 6 - 10 av 59 uppsatser innehållade ordet scenografi.

  1. 6. Skadliga stereotyper eller jämställdhet? : En kvalitativ studie om stereotyper i myndigheters kampanjfilmer.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sofie Kivistö; Mezher Mercedes; [2022]
    Nyckelord :Public Sector Communication; stereotyper; könsstereotyper; etnicitet; myndigheter;

    Sammanfattning : Svenska myndigheter har en skyldighet att sprida information, vilket bland annat görs genom kampanjfilmer. Bilder påverkar mottagarens känslor och inställning, inom marknadskommunikation förekommer stereotyper både för olika kön och etniciteter. LÄS MER

  2. 7. En värld inom vår egen : En filmanalys av den japanska animerade parallellvärlden i Hayao Miyazakis Spirited Away

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Ronja Brinkemar; [2021]
    Nyckelord :filmanalys; Studio Ghibli; Hayao Miyazaki; Spirited Away; animerad film; anime; Japan; Joe Hisaishi; isekai; parallellvärld; berättelse; mise-en-scène; kameraanvändning; klippning; ljud och filmmusik; otillgänglig narration; subjektiv narration; objektiv narration; visuellt berättande;

    Sammanfattning : I denna undersökning vill jag visa att film har ett egenvärde som berättarform separat från skönlitteraturen, där särskilt japansk animerad film är ett område som tidigare marginaliserats inom filmteorin men bör ges ett större akademiskt utrymme. Med hjälp av de fem filmanalytiska aspekterna berättelse, mise-en-scène, kameraanvändning, klippning, ljud och filmmusik undersöker jag hur regissören Hayao Miyazaki konstruerar den japanska animerade parallellvärlden i filmen Spirited Away samt hur det animerade mediet påverkar filmen. LÄS MER

  3. 8. Varumärkesidentifikation i reklamfilm : En filmanalys om miljö och scenografi

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emilie Forsgren; [2021]
    Nyckelord :Annonsering; reklam; semiotisk; varumärkesstrategi; marknadsföring; värderingar.;

    Sammanfattning : Fler företag etablerar sig på marknaden där de erbjuder liknande produkter och tjänster.För att skapa ett mervärde till kund kan reklamskapare i marknadskommunikationvisualisera detta i form av attityder. Uppsatsen syftar till att undersöka användandet avmiljöer och scenografi i reklamfilm för att stärka varumärkesidentifikation. LÄS MER

  4. 9. Atmosfäriska Landskap : att uppleva och gestalta det immateriella

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Tove Rubensson; [2021]
    Nyckelord :immaterialitet; atmosfär; sinnesförnimmelser; perception; landskapsupplevelser; gestaltning; representation; immaterial; atmosphere; sensation; perception; landscape experience; design; representation;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur landskapets atmosfär och immateriella kvaliteter upplevs samt vilka möjligheter en som landskapsarkitekt har att gestalta och representera dessa. Inledningsvis presenteras teorier om hur landskap upplevs. LÄS MER

  5. 10. Whispering Bodies : The Textual Brain

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för scenkonst

    Författare :Siri Bertling Wiik; [2021]
    Nyckelord :performance; object oriented ontology; video; participatory; poetry; language; scenography; sculpture; visual art; fine art; interactive; fluid; fluidity; melting; inner spaces; introspective; workshop; objects; things; tactility; relations; translation; transformation; interspecies communication; communication; agency; immersive; performative; body; bodies; meditation; språklighet; kommunikation; meditation; kropp; workshop; performance; konst; fri konst; scenkonst; tolkning; översätta; förändra; videokonst; skulptur; poesi; scenografi; allomslutande; interaktivt; performativt; deltagande;

    Sammanfattning : During this project I’ve been exploring how we can work with things within art to change our way of relating to ourselves, other humans and our surrounding. I want to see if finding inner spaces within us can make us feel more connected to our external surrounding. LÄS MER