Sökning: "senmoderna samhället"
Visar resultat 16 - 20 av 110 uppsatser innehållade orden senmoderna samhället.
16. Läraren i det senmoderna samhället - ämbetsman eller tjänsteman? : en kritisk idéanalys över läraryrkets förändrade syfte och innehåll
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : .... LÄS MER
17. "Förtroende är bra, kontroll är bättre" : en kritisk diskursanalys av kvällspressens framställning av polisen
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskapSammanfattning : Den svenska polisens dödsskjutningar av civila har ökat med drygt 100 % sedan 2010, av denna anledning väcktes intresset för att se hur 2018 års dödsskjutningar framställs av kvällspressen med hänsyn till det senmoderna samhället vi lever i. Syftet med studien är att undersöka hur två kvällstidningar rapporterar om polisens dödsskjutningar av civila mot bakgrund av senmoderniteten, därför används Faircloughs kritiska diskursanalys. LÄS MER
18. Får alla vara med? : En studie om seniorers upplevelser av digitaliseringen
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : I vårt digitaliserade samhälle finns 1,1 miljoner svenskar som inte använder sig av internet dagligen, däribland 500 000 som aldrig använder sig av det. Den största gemensamma nämnaren för digitalt utanförskap har visat sig vara ålder. Studiens syfte har varit att undersöka hur seniorer upplever digitaliseringen. LÄS MER
19. Att utmana och leka med stereotypiska könsuttryck : En netnografisk studie om framställandet av kvinnokroppen av kända kvinnor på Instagram
M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Sociala medier har i det senmoderna samhället växt sig stort och blivit en vardag i många individers liv. På Instagram publiceras dagligen inlägg med olika syften vilka ofta inte uppfattas medvetet. Med denna studie fokuserar vi på hur svenska kända kvinnor framställer kvinnokroppen på Instagram. LÄS MER
20. Enade de stå? : om utbildningspolitiska diskurser i riksdagspartiernas valprogram mellan 1998-2018
Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Detta examensarbete undersöker de svenska riksdagspartiernas valprogram för att analysera de diskursiva uttrycken gällande utbildningspolitik med särskilt fokus på skolans syften. Uppsatsens utgångspunkt är att samhället befinner sig i en tid som kan benämnas som ett senmodernt samhälle, varvid den inriktar sig på valprogram för tiden 1998-2018. LÄS MER