Sökning: "skolans uppbyggnad"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden skolans uppbyggnad.

  1. 1. En systematisk litteraturstudie om elevers skrivutveckling i grundskolans tidigare år. : Med inriktning mot vad forskningen säger om skrivaktiviteter och lärares undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sofie Nyman; Madelene Söderberg; [2022]
    Nyckelord :Skrivutveckling; skrivaktiviteter; processkrivning; genrepedagogik; digitala verktyg; analoga verktyg; didaktik;

    Sammanfattning : Idag finns det inte något internationellt arbete som fokuserar på skrivutveckling. Därav kan det tolkas att läsningen har en mer central plats inom de internationella studierna. Trots detta kan vi se att barn spontant börjar skriva innan de börjar läsa. LÄS MER

  2. 2. Matteboken - lärarens bästa vän eller ett hinder för varierad undervisning? En kvantitativ studie om lärobokens uppbyggnad och roll i matematikundervisning i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Adam Lundberg; Henrik Brudsten; [2022]
    Nyckelord :matematik; lärare; lärobok; proceduruppgifter; förmågemål;

    Sammanfattning : Tidigare forskning indikerar att elevers enskilda arbete med matematikläroböcker som stöd har ökat och att läroböckerna framför allt fokuserar på matematiska proceduruppgifter. För att undersöka om matematikläroböcker som används idag framför allt innehåller proceduruppgifter analyserades två läroböcker i matematik för årskurs 9. LÄS MER

  3. 3. En bro eller en ö : En studie av elevers upplevelse av Introduktionsprogrammets yrkesintroduktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Lilja; [2021]
    Nyckelord :Förståelse; inflytande; KASAM; yrkesintroduktion;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att öka kunskapen om elevers känsla av sammanhang på Introduktionsprogrammets yrkesintroduktion utifrån begreppen förståelse, mål och inflytande. Frågeställningarna är huruvida eleverna vet vilket program de går och vad detta innebär, samt hur skolans sätt att organisera sitt yrkesintroduktionsprogram påverkar elevernas känsla av sammanhang och om de upplever sig ha inflytande över sin utbildning. LÄS MER

  4. 4. Om det ska vara roligt måste det vara utmanande : Attityder till matematik hos deltagare i Matteklubben för högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Sara Woldegiorgis; [2021]
    Nyckelord :Pupils attitude towards mathematics; TMA; Math club; Math circle; After School Math activity; grade 7-9; Elevers attityd till matematik; Matteklubb; Mattecirkel; TMA; högstadiet;

    Sammanfattning : Mycket forskning har ägnats åt att kartlägga skolelevers (ofta negativa) attityder till matematik. Denna studie undersöker attityder till matematik hos nio deltagare och tidigare deltagare i Matteklubben för högstadiet i Stockholm. LÄS MER

  5. 5. 42 : En analys av livsmening och meningsskapande i läroböcker för ämnet religionskunskap i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Tros- och livsåskådningsvetenskap

    Författare :Veronika Dahl; [2021]
    Nyckelord :livsåskådning; läroboksanalys; religionsdidaktik; religionsundervisning; världssyn; religiös; sekulär;

    Sammanfattning : Religionskunskap är ett gymnasiegemensammt ämne som alla elever i den svenska gymnasieskolan läser. Med utgångspunkt i den sekulära samhällsutvecklingen i Sverige har också skolan utvecklats i en sekulär riktning. LÄS MER