Sökning: "skolkanon"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet skolkanon.

  1. 1. Kanon med kanon? : En kvalitativ studie om svensklärare på högstadiets syn på litteraturundervisning och skolkanon

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alma Rydell; [2023]
    Nyckelord :Kanon; skolkanon; svenska; didaktik; svensklärare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur svensklärare på högstadiet som aldrig har varit styrda av skolkanon arbetar med litteratur samt att ta reda på hur de tror att deras arbete kommer att förändras av en skolkanon. Bakgrunden utgörs av hur ämnet svenska ser ut i skolan idag samt kanonbegreppet och en rörlig kanon. LÄS MER

  2. 2. Om skolkanon tvista de lärde, eller? : En systematisk litteraturstudie av litteraturdidaktisk forskning med fokus på kanonfrågan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Josua Kalin Loretoft; [2022]
    Nyckelord :Undervisning; skönlitteratur; kanon; litteratur; gymnasiet; svenska;

    Sammanfattning : Urval av skönlitteratur diskuterats i litteraturdidaktiska sammanhang och begreppet kanon förekommer i hög grad. Enligt gällande styrdokument så finns det ingen officiell litteraturkanon, utan läraren är fri att själv välja skönlitteratur till undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Meningsfulla möten : En studie om gymnasieelevers syn på litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Amanda Thunberg; [2021]
    Nyckelord :Litteraturundervisning; förväntningar; skolkanon; likvärdighet; textval; repertoarer; matchning; icke-matchning; gymnasieelever; fenomenografi;

    Sammanfattning : Med förhoppningen att främja arbetet med skönlitteratur i skolan syftar studien till att undersöka gymnasieelevers förväntningar på litteraturundervisning, syn på skolkanon och dennas påverkan på likvärdighet mellan olika gymnasieutbildningar. Materialet samlades in genom två fokusgruppsintervjuer med elever som går första året på gymnasiet och analyseras utifrån fenomenografins ramar och Kathleen McCormicks teorier om allmänna och litterära repertoarer. LÄS MER

  4. 4. Befintligheten av en litterär skolkanon : En systematisk litteraturstudie om existensen av en litterär skolkanon inom litteraturdidaktisk forskning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Matilda Hjelm; [2021]
    Nyckelord :Kanon; litteraturdidaktik; skönlitteratur; litteraturundervisning; litteraturstudie; hög- och låglitteratur; svenskämnet;

    Sammanfattning : Den officiella litterära kanonens bortfall från skolans läroplaner efter 1975 bemöttes av skilda reaktioner från lärare och forskare inom litteraturdidaktik (Persson, 2007: 82–83). Med tiden har dock den litteraturdidaktiska forskningens fokus på litteratur-urvalet och en litterär kanon i Sverige minskat och det finns relativt få studier som fokuserar på vilken typ av skönlitteratur som används i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Skönlitterär kanon i gymnasiets läromedel? : Analys av tre läromedel för Svenska 1

    Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Maria Gunnevik; [2019]
    Nyckelord :läromedel; svenska; gymnasiet; centrala verk; kanon; skönlitteratur; svenskundervisning; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka skönlitteraturens funktion i läromedel i svenska och huruvida kunskapskravets term centrala verk sammanfaller med kanoniserad litteratur. Specifikt har tre läromedel som säger sig täcka hela gymnasiekursen Svenska 1 undersökts: Svenska 1 helt enkelt (2018, NA-förlag), Språket och berättelsen 1 (2015, Gleerups) samt Formativ svenska 1 (2017, Liber). LÄS MER