Sökning: "social media makt"

Visar resultat 1 - 5 av 182 uppsatser innehållade orden social media makt.

  1. 1. "Vi anhöriga är inte brottslingar, utan vi är medmänniskor och vi är trasiga medmänniskor, våra barn är trasiga" : En kvalitativ studie som undersöker upplevelsen av att vara vuxen anhörig till en frihetsberövad

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Shabnam Ahmadzai; Vendla Rindhoff; [2024]
    Nyckelord :relatives; incarcerated; legal system; power; shame; stigma; support efforts; Anhörig; frihetsberövad; rättsväsende; makt; skam; stigma; stödinsatser;

    Sammanfattning : Studien har undersökt upplevelsen av att vara anhörig till frihetsberövade samt utforskat anhörigas tillgång till stöd. Vidare har studien undersökt huruvida anhöriga upplever ett krav att bidra till den frihetsberövades återanpassning i samhället. LÄS MER

  2. 2. Medias kritiserade musikgenre : En kvalitativ studie baserad på den mediala debatten kring rapkulturens relation till kriminalitet.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Maja Kjellberg; Linnéa Andersson; [2024]
    Nyckelord :rap; rap culture; discourse; linguistic strategies; criminality; rap; rapkultur; diskurs; språkliga strategier; kriminalitet;

    Sammanfattning : Just nu pågår det en debatt i media kring rapkulturen och dess omtalade koppling till kriminalitet. Rapartister ses ofta som influerare till gängkriminella kretsar på grund av deras låttexter som ofta handlar om mörker, knark och brott. LÄS MER

  3. 3. ”Shame of missing out”, det nya FOMO : En kvalitativ intervjustudie om hur känslor hos unga kvinnor upplevs när influencers uppmanar till konsumtion på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Alice Klevfors; Nilsson Isabell; [2024]
    Nyckelord :Impulsive consumption; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationship building; Instagram; emotions; qualitative interview study; thematic analysis; young women; Sweden; Impulsiv konsumtion; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationsskapande; Instagram; känslor; kvalitativ intervjustudie; tematisk analys; unga kvinnor; Sverige;

    Sammanfattning : With the increasing trust and power of influencers on social media, more research and information are needed on how influencers affect the emotions of their followers. The climate that exists on social media today contributes to calls for unsustainable consumption, which is something that influencers in particular contribute to. LÄS MER

  4. 4. “Återigen en klassisk situation” vs “Det här liknar ingenting annat” : En kritisk diskursanalys av medias framställning av unga vuxna förövare utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Julia Arvidsson Bergström; Lina Bengtsson; [2024]
    Nyckelord :critical discourse analysis; gender; media; offender; social constructionism; young adults; förövare; genus; kritisk diskursanalys; media; social konstruktionism; unga vuxna; critical discourse analysis; gender; media; offender; social constructionism; young adults;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats har syftat till att undersöka hur media i form av nyhetstidningar använder språket och bilder för att skapa förståelse för fenomenet unga vuxna förövare. Utifrån teorier om genus och diskurs fokuserar studien på hur diskursen om unga vuxna förövare skapas och reproduceras i relation till genus. LÄS MER

  5. 5. Det svenska kulturkriget : mediedebattens problematiseringar och konstruktioner av gangsterrapen och dess subjekt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Emilia Sahlin; Mattias Leppänen; [2024]
    Nyckelord :gangsterrap; makt; diskursanalys; publikteori; mediedebatt; moralpanik; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis explores the discursive constructions of the contemporary Swedish media debate about gangsta rap, as expressed in three debate articles published in Dagens Nyheter, Aftonbladet and Expressen. The study draws upon the framework of audience theory, moral panic, power and representational practice theory and othering. LÄS MER