Sökning: "speech language impairment SLI"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden speech language impairment SLI.

  1. 1. “Man famlar lite i mörkret” : Lärares erfarenheter och upplevelser av att arbeta med barn med språkstörning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Mercy Chepngeno; Ellen Joyce; Alana York; [2023]
    Nyckelord :DLD; SLI; developmental language disorder; specific language impairment; elementary school; middle school; high school; school-aged; education; teachers; special education teachers; qualitative; focus groups; collaboration; SLP; speech and language pathology; experiences; språkstörning; skolbarn; grundskolan; gymnasiet; utbildning; lärare; speciallärare; specialpedagog; kvalitativ; innehållsanalys; fokusgrupper; logoped; samarbete; upplevelser;

    Sammanfattning : Developmental language disorder (DLD) is a communication disorder which can greatly affect a child’s ability to achieve academic goals. In Sweden, all children have the right to receive the support they need in school. LÄS MER

  2. 2. Hur man kan underlätta för elever med språkstörning i ämnet slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alexandra Grue; [2019]
    Nyckelord :språkstörning; undervisning; slöjd; anpassningar; impressiv; expressiv; visuellt stöd; developmental language disorder DLD ; communication disorder; speech language impairment SLI ;

    Sammanfattning : Det här är en uppsats som undersöker hur man kan underlätta och anpassa för elever med språkstörning i ämnet slöjd. Skolor har börjat uppmärksamma språkstörning mer, men okunskapen är fortfarande stor. LÄS MER

  3. 3. Kan fonologisk språkstörning leda till läs- och skrivsvårigheter? : En studie om samband mellan fonologiska svårigheter under förskoleåren och läs- och skrivsvårigheter under skolåren.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Alexandra Carlstrand; Emmelie Eriksson; [2015]
    Nyckelord :dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; fonologisk språkstörning; fonologisk medvetenhet; läs- och skrivförmåga; skola;

    Sammanfattning : Fonologisk språkstörning är den vanligaste typen av språkstörningsdiagnos och innefattar uttalssvårigheter och/eller bristande fonologisk medvetenhet.  Syftet med studien var att undersöka om barn med fonologisk språkstörning riskerar att få läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Talperceptionsförmåga i olika ljudmiljöer hos barn med språkstörning i åldrarna 7 – 9 år

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Karin Grandin; [2015]
    Nyckelord :speech perception; consonant contrasts; speech production; SLI; speech in babble; talperception; ordproduktion; konsonantkontraster; språkstörning; tal i babbel;

    Sammanfattning : Talperception avser förmågan att uppfatta och känna igen talat språk. Nedsatt talperception förekommer hos flera grupper barn som besöker audiologisk och logopedisk klinik och i synnerhet hos barn med språkstörning. LÄS MER

  5. 5. Barns berättande och återberättande : En jämförande studie mellan enspråkiga och flerspråkiga barn i Sverige

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Linnéa Thomasdotter; [2013]
    Nyckelord :language development; narratives; swedish; bilingualism; macrostructure; story grammar; microstructure; speech and language therapy; språkutveckling; narrativer; svenska; flerspråkighet; makrostruktur; story grammar; mikrostruktur; logopedi;

    Sammanfattning : I dagens globaliserade samhälle blir det allt vanligare att barn växer upp med fler än ett språk i sin omgivning. Det kräver en ökad kunskap om flerspråkighet och vad som särskiljer flerspråkiga barn från enspråkiga barn. LÄS MER