Sökning: "strategiteorier"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet strategiteorier.

  1. 1. Ekonomisk styrning för ökat resultat : en studie av tre gårdar i riksområde ett

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Julia Andersson; David Gevert; [2016]
    Nyckelord :finansiell stress; balanced scorecard; produktivitet; lönsamhet; strategi; förhandling; beslut; lantbruk; företag;

    Sammanfattning : Lönsamheten i lantbruksföretag uppfattas som låg och vinstmarginalerna för lantbrukarna är små. De marginaler som finns måste därför utnyttjas. Vid tidigare recessioner i lantbruket har företagens överlevnadsförmåga analyserats utifrån begreppet finansiell stress. LÄS MER

  2. 2. Små företag - stora möjligheter?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sine Ejsing; Maria Sjöstedt; [2007]
    Nyckelord :E-handel; småföretag; värdeskapande; kritiska framgångsfaktorer; konsumentmarknad; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Metod: Studien har tillämpat en kvalitativ metod och grundar sig i en fallstudie av tre småföretag som har gått från traditionell handel till att även sälja via Internet. Teoretiska perspektiv: Det teoretiska ramverket inleds med strategiteorier och teorier för val av marknadskanal för att sedan smalna av och fokusera på e-handel och kritiska områden inom e-handel. LÄS MER

  3. 3. Förberedda livsmedel = Ökad lönsamhet? - en analys av storhushållsbranschen

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ida Bendelius; Anna Lejon; Rebecca Ericsson; [2006]
    Nyckelord :Strategic Cost Management; five forces; SWOT – analys; branschanalys; förberedda livsmedel; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera om en värdekedjetransformering som innebär att produktionen tidigareläggs medför att lönsamheten i företagsrestaurangbranschen förbättras. Vi vill dessutom diskutera de valda strategiteoriernas användbarhet för att genomföra en branschanalys. LÄS MER

  4. 4. E-handel nästa steg i utvecklingen? En studie av e-handelsutvecklingen av dagligvaror

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anders Juslin; David Jensen; [2006]
    Nyckelord :E-handel; Dagligvaror; Värdekedja; Kundbeteende; EMV; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: E-handel – nästa steg i utvecklingen? En studie om e-handelsutvecklingen av dagligvaror Problem: Vad finns det för anledningar till att e-handel av dagligvaror inte har lyckats etablera sig på den svenska marknaden? Syfte: Vårt syfte är att utröna e-handelns key success factors för dagligvaror, för att öka förståelsen för e-handel som en alternativ distributionskanal för framtida värdeskapande. Metod: Vi har gjort en kvalitativ studie med intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Från vision till verklighet - ett arbete om kommunikation och förmedling av vision och mål i en geografiskt spridd organisation.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Caroline Bjurman; Fredrik Sturesson; Peter Berg; [2006]
    Nyckelord :vision; mål; uppfattning; förståelse; förmedling; kommunikation; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : De kanske största och mest komplexa frågorna som människan har ställt sig rör hennes existens. Det ligger i människans natur att ifrågasätta sin omgivning och söka mening med livet. På samma sätt ställer sig människor ute på olika företag samma frågor och söker efter meningen med deras arbete. LÄS MER