Sökning: "textbaserad programmering"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden textbaserad programmering.
1. Text- kontra blockbaserad introduktion till programmering
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Blockbaserade utvecklingsmiljöer blir allt vanligare för att lära ut grunderna i programmering. Metoden har visat sig ha flera fördelar jämfört med textbaserad programmering, som historiskt sett varit den ledande metoden för undervisning. LÄS MER
2. Improving the user experience of touchscreen text-based code editor in an industrial robot controller
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : This project investigated the touchscreen text-based code editor in OmniCore FlexPendant to improve its usability and user experience. This is a powerful but complex application used to program industrial robots. LÄS MER
3. Easing the transition from block-based programming in education : Comparing two ways of transitioning from block-based to text-based programming and an alternative way to solve the transition problem
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Many learners find the transition from block-based programming to text-based programming difficult. Consequently, research has investigated how block-based languages support learners when making the transition to text-based programming. LÄS MER
4. ”Alltså IT är världens framtid!” : En studie om gymnasieelevers förväntningar på programmeringsundervisningen på Teknikprogrammet och vad som motiverat dem till gymnasievalet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Programmering och datalogiskt tänkande införs i allt fler länders läroplaner. I svensk grundskola skall eleverna få lära sig visuell programmering och datalogiskt tänkande men det är inte tydligt inskrivet att de ska få lära sig textbaserad programmering (Skolverket, 2021a). LÄS MER
5. En undersökning kring gymnasielärares och gymnasieelevers uttryckta och upplevda mål med programmering i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Programmeringsundervisningen i den svenska gymnasieskolan har bedrivits mer eller mindre på samma sätt sedan ämnet introducerades på 70-talet. Det behövs mer studier om didaktisk undervisning i relation till ämnet programmering för att hjälpa programmeringslärare att utveckla undervisningen och förbättra undervisningen för eleverna. LÄS MER