Sökning: "vilka länder är inte med i FN"

Visar resultat 16 - 20 av 30 uppsatser innehållade orden vilka länder är inte med i FN.

  1. 16. A place for play in Ng’ambo : a design proposal with children in focus for a public space in an informal settlement of Zanzibar, Tanzania.

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Anna Eklund; [2018]
    Nyckelord :developing country; designing for play; children’s perspective; informal settlements in Zanzibar; Ng’ambo; Uwanja wa Farasi; Minor Field Studies;

    Sammanfattning : Almost all the countries of the world have signed the UN Convention on the Rights of the Child. The Convention is an international agreement that aims to give children the right to be heard and treated with respect, no matter where in the world the child is born. LÄS MER

  2. 17. Den ojämnställda skolan. -En kvalitativ studie av kenyanska och svenska lärares

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Emilia Lind; [2017-12-19]
    Nyckelord :gender education; equality in school; teaching gender; genus i skolan; jämställdhet i skolan;

    Sammanfattning : Ett ständigt aktuellt ämne är jämställdhet. Detta kan bero på att det för många kan ses som en självklarhet men att det ändå tycks svårt att praktisera. Allas rätt att bestämma över sig själv och utveckla sin personlighet ingår i FN:s (1948) förklaring av mänskliga rättigheter. LÄS MER

  3. 18. Afghanistan och Iraksförutsättningar för demokrati : En jämförande fallstudie på Afghanistan och Iraks förutsättningar attutveckla demokrati

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Peter Mårtensson; [2017]
    Nyckelord :Afghanistan; Iraq; al-Qaida; UN; democracy; authoritarian states; democratization; Afghanistan; Irak; al-Qaida; FN; demokrati; auktoritära stater; demokratisering;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to study what conditions Afghanistan and Iraq have in order to create democracy in their countries. The study is interesting in a political science perspective because it engages many scientists how democracy can be created in authoritarian states. LÄS MER

  4. 19. En sanktionerad utveckling? – Om rättighetsbaserad domstolsprövning av EU:s och FN:s riktade sanktioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Johan Schierwagen; [2016]
    Nyckelord :folkrätt; public international law; EU-rätt; EU law; riktade sanktioner; targeted sanctions; grundläggande rättigheter; fundamental rights; mänskliga rättigheter; human rights; Kadi; Nada; Al-Dulimi; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Användningen av riktade sanktioner mot fysiska och juridiska personer har ökat dramatiskt under de senaste årtiondena. Åtgärder som frysning av tillgångar och reseförbud har ersatt traditionella handelsembargon och blivit bland de vanligaste utrikes- och säkerhetspolitiska verktygen i internationella organisationer som EU och FN. LÄS MER

  5. 20. Kunskap för framtiden? En analys av hur klimatförändringar beskrivs och förklaras i läroböcker

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Elisabet Sjödin; [2016]
    Nyckelord :Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : The Swedish school has a democratic mandate to prepare students for life in a society where many important decisions need to be made which require an ability to critically examine and evaluate different arguments. This applies particularly to climate change that will bring changes at all levels of society. LÄS MER