Sökning: "vygotskij musik"

Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden vygotskij musik.

  1. 6. Musikens betydelse för flerspråkiga barns språkutveckling : Musik som ett redskap för språkstimulans och kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Nurto Larsson; Soghra Hosseini; [2019]
    Nyckelord :Musikaktiviteter; språkutveckling; andraspråksinlärning; kommunikation; flerspråkiga barn; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skapa kunskap om hur förskollärare kan främja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn med hjälp av musikaktiviteter och hur de använder musik som ett redskap för språkstimulans och kommunikation. Det insamlade materialet analyserades med hjälp av ett sociokulturellt perspektiv av Vygotskij samt Gardners teoriutveckling kring multipla intelligenser. LÄS MER

  2. 7. Samarbete och motivation med klassiska och digitala musikinstrument Ett försök med komposition i en högstadieklass

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Irina Moshkova Paulsen; Natalia Sidorenko; [2018-08-25]
    Nyckelord :Klassiska musikinstrument; digitala musikinstrument; digitalisering; musikens sociala roll; samarbete; motivation; komposition;

    Sammanfattning : Syfte: I denna studie har vi försökt att jämföra digitalt musikskapande och musikskap-ande med klassiska musikinstrument på högstadiet med accent på samarbets-miljö, musikaliskt- och socialt samarbete från lärares och elevers perspektiv samt motivation för musicerande. Teori: I uppsatsen används sociokulturell teori (Dewey och Vygotskij). LÄS MER

  3. 8. Notvärde : Strategier för rytmisk notläsning med barn runt förskoleklassåldern

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sara Svensson Ringbo; [2018]
    Nyckelord :music reading; staff notation; clef notation; music education; symbols; rhythm; rhythmic music literacy; music literacy acquisition; eurythmics; Dalcroze; rytmisk notläsning; noter; rytmik; förskoleklass; förskola; musikundervisning; språkrytmik; språkutveckling; symboler; lästräning; skrivträning;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks och jämförs hur rytmisk notläsning med barn, 5–8 år, framställs i vetenskapliga texter under 2000-talet. Fokus för studien är vilka strategier som skildras men även forskning om vilka effekter notläsning kan ha på läs- och skrivutveckling refereras. LÄS MER

  4. 9. Att arbeta ämnesintegrerat med musik i skolan : En studie om elevers perspektiv på ämnesövergripande och ämnesintegrerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Linnéa Gunnarsson; [2018]
    Nyckelord :Interdisciplinary education; subject integration; music education; students; learning;

    Sammanfattning : The focus in this study are students’ experiences and opinions on interdisciplinary and subject integrated education with music. The collected material consists of a questionnaire to students in grade nine at two elementary schools in Sweden. LÄS MER

  5. 10. Fiolpedagogisk väg till improvisation : en studie av fiolpedagogers undervisning på grundskolan, kulturskolan och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tania Veremeeva; [2018]
    Nyckelord :improvisation; violin teachers; Lev Vygotskij; cultural-historical perspective; music education; improvisation; kulturhistoriskt perspektiv; Lev Vygotskij; fiollärare; musikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få reda på hur olika fiollärare arbetar med improvisation inom den klassiska musiken i grundskolan, kulturskolan och gymnasiet. Vilka faktorer som påverkar lärarens syn på improvisation och användningen av det i undervisningen redovisas i studien. LÄS MER