Sökning: "vygotskij musik"

Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden vygotskij musik.

  1. 16. Samlärande i musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Elinne Leanderson-Andréas; [2013]
    Nyckelord :peer tutoring; music; eurhythmics; music education in groups; cooperation.; samlärande; musik; rytmik; musikundervisning i grupp; samarbete;

    Sammanfattning : I denna uppsats syftar jag till att undersöka hur, när och på vilka sätt samlärande kan ske i musikundervisning. Genom observationer och intervjuer på barn undersöks hur och på vilket sätt barn lär av varandra på musiklektioner. LÄS MER

  2. 17. Meningsskapande och teoretiska ämnen i samklang – olika uttryckssätt berikar varandra

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida Molin; Maja Swedén; Linnea Rohman; [2013]
    Nyckelord :Meningsskapande; musik; rytmik; drama; dansmatte;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med studien är att ta reda på hur musik, rytmik och drama används didaktiskt som redskap och metod iklassrummet samt hur de ämnen vi i den här uppsatsen benämner som meningsskapande ämnen, påverkar ochinteragerar med de teoretiska ämnena. Vi vill lyfta ämnenas relevans för elevers lärande. LÄS MER

  3. 18. Barns språkutveckling genom lek i olika typer av barngrupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katarina Agneta Kasmarvik; [2012]
    Nyckelord :barngrupper; förskola; kognitivt perspektiv; lek; Piaget; sociokulturellt perpsektiv; språkutveckling; Vygotskij;

    Sammanfattning : Språk utgör kommunikation som är en naturlig del av interaktion mellan människor och som består av olika typer av språk till exempel talspråk, kroppsspråk och musik. Kommunikationen börjar redan vid födseln mellan barnet och dess moder genom olika ljud och gester. LÄS MER

  4. 19. Instrumentalundervisning på gymnasiet - En studie om instrumentallärares uppfattningar om betygsättning, kreativitet, motivation och elevinflytande.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Marcus Omberg; [2011]
    Nyckelord :marking; creativity; motivation; pupil influence; the social-cultural perspective; pragmatism; betygsättning; kreativitet; elevinflytande; sociokulturellt perspektiv; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title in English: Instrumental education in high school; instrumental teachers' opinions regarding the concepts of marking, creativity, motivation and pupil influence. The aim of this essay is to study five instrumental teachers’ opinions of their instrumental teaching in the subject instrument/song (INSÅ) starting out with the concepts; marking, motivation, creativity and pupil influence. LÄS MER

  5. 20. Musikens roll i förskolan : Musikens roll i förskolan ur fyra pedagogers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Marie Sandberg; [2011]
    Nyckelord :Förskola; pedagoger; musik; glädje; gemenskap; lärande; fortbildning;

    Sammanfattning : With this empirical essay I want to research how and why pedagogues use music in their preschool activities. Music is important to me and in relation to the new educational plan I have cautions about that the esthetic subjects may be less prioritized than before. LÄS MER