Sökning: "åk 4-6"

Visar resultat 11 - 15 av 158 uppsatser innehållade orden åk 4-6.

  1. 11. Vikten av värdegrundsundervisning i skolan : En studie om lärares syn på och arbete med värdegrunden i åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Lidström; [2022]
    Nyckelord :lärarens perspektiv; samhällskunskap; värdegrund; värdegrundundervisning; åk 4-6;

    Sammanfattning : Värdegrunden genomsyrar läroplanen och skolans uppdrag är att förmedla värderingar och forma goda demokratiska samhällsmedborgare. Denna studie syfte är att ta reda på hur lärare arbetar med värdegrundsundervisning, hur de synliggör den för eleverna samt vad lärarna själva har för syn på värdegrundsundervisningen i åk 4-6. LÄS MER

  2. 12. Den främmande muslimen och den kuvade kvinnan : En intersektionalitetsanalys av hur islam presenteras i läromedel för religionskunskap i åk 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Abdullah; Mariam Abu Sultan; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 13. Återkoppling på elevtexter i åk 4-6 : Svensklärares arbete kring formativ återkoppling på elevtexter för att föra lärandet framåt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Lidström; [2022]
    Nyckelord :formativ återkoppling; formativ bedömning; återkoppling; elevtext; åk 4-6; skrivutveckling; bedömning; feedback; formativ feedback;

    Sammanfattning : Formativ återkoppling är kommentarer som läraren ger till eleven under pågående skrivprocess som ska stötta eleverna till vidare utveckling. Denna studie syftar ta reda på hur svensklärare arbetar med formativ återkoppling på elevtexter i åk 4- 6, vilka för- och nackdelar de anser finns samt hur de anser att man bör arbeta kring detta för att eleverna ska utvecklas. LÄS MER

  4. 14. Till syvende och sist så handlar det om att få barn att läsa : – En kursplansanalys och intervjustudie om synsätt på läsförståelse i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jonathan Fredriksson; [2022]
    Nyckelord :Svenska. Mellanstadiet. Läsförståelse. Lässtrategier. Motivation. Läsning. Lärare. Elev;

    Sammanfattning : Läroplanen är ett viktigt styrmedel för att tydliggöra skolans uppdrag. Styrdokumenten har därför betydelse för hur undervisningen bedrivs i skolan. I uppsatsen analyseras olika synsätt på läsförståelse i de svenska kursplanerna för åk 4–6 i Lgr11 och Lgr22. LÄS MER

  5. 15. Algebra=visuell programmering? : En systematisk litteraturstudie över ”Big Ideas” i algebra och visuell programmering åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Strand Carl-Mikael; [2022]
    Nyckelord :Systematisk litteraturstudie; Big Ideas; early algebra; visuell programmering; variabler;

    Sammanfattning : Programmering infördes 2018 i Lgr 11 under Algebra i det centrala innehållet för matematik. Sverige är unikt med denna konstruktion och det har medfört svårigheter för matematiklärare då det dels är otydligt vad undervisningen ska innehålla och dels, vad programmering har med algebra att göra. LÄS MER