Sökning: "åk 4-6"

Visar resultat 21 - 25 av 158 uppsatser innehållade orden åk 4-6.

  1. 21. Kooperativt lärande och matematiksvårigheter åk 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Daniel Persson; Latifa Johnsson Fahim; [2022]
    Nyckelord :kooperativt lärande; socialt samspel; matematiksvårigheter; problemlösning; interaktion;

    Sammanfattning : I vår studie har vi utifrån ett lärarperspektiv undersökt hur och om kooperativt lärande påverkar matematikinlärningen hos elever i grundskolan. Vår undersökning gäller dels elever generellt samt en jämförelse med elever i matematiksvårigheter. LÄS MER

  2. 22. Translanguaging i ett flerspråkigt engelskaklassrum : En studie om lärares ställning till translanguaging

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Prativa Aryal; [2022]
    Nyckelord :Translanguaging; Common Underlying Profiency; EFL; Flerspråkighet; transspråkande; engelska undervisning; utmaningar; möjligheter;

    Sammanfattning : Translanguaging (Transspråkande) har det senaste åren blivit väldigt omtalat och ses som ett effektivt verktyg i engelska undervisning i ett flerspråkigt klassrum. Translanguaging innebär att ge flerspråkiga elever möjlighet att använda alla sina språk som resurs i lärandet. LÄS MER

  3. 23. Samverkan mellan skola och museum i Vilhelmina kommun : Lärares syn på museet som lärandemiljö - om historieundervisning och historiemedvetande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Vanja Marthin; [2022]
    Nyckelord :Lokalhistoria; lokalhistorieundervisning; museer; historiedidaktik; historiemedvetande; hembygdsundervisning; närområdesstudier;

    Sammanfattning : Dagens läroplan, LGR11, lyfter inga tydliga centrala mål med att eleverna skall arbeta med lokalhistoria. Däremot kan lokalhistorisk undervisning bidra till att eleven både utvecklar ett historiemedvetande och utvecklar en historisk empati samtidigt som eleven tar del av det historiekulturella och historiebruk. LÄS MER

  4. 24. Äru me? : En studie om chatt, - och standardsskriftspråk i skrivuppgifter av elever i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Jennifer Saari; [2022]
    Nyckelord :Skriftspråk; Chattspråk; Genus; Språk; Grundskola åk 4–6; Digitalisering;

    Sammanfattning : I följande studie utreds det informella chattspråket och det formella standarskriftspråket i elevarbeten hos elever i åk 4–6. Förutom att utreda om och vilka chattspråksord som förekommer utreds också elevers språkliga medvetenhet kring kodväxling mellan språkbruken. LÄS MER

  5. 25. Språkutvecklande undervisning i samhällskunskap åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Valmire Rama; Dragan Strenglund; [2022]
    Nyckelord :social studies; språkutvecklande arbetssätt; andraspråkselever;

    Sammanfattning : Undervisningen ska anpassas för alla elever, det vill säga andraspråkselever men även elever med språkliga svårigheter. Syftet med denna studie är att få en inblick i hur ett språkutvecklande arbetssätt kan gynna elevers lärande. LÄS MER