Sökning: "övergång grundskola till grundsärskola"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden övergång grundskola till grundsärskola.

  1. 1. Framgångsfaktorer och riskfaktorer gällande elevers övergångar : En studie av skolpersonals erfarenheter av övergångar till inom och från grundsärskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Berg Linda; Poppelier Linda; [2022]
    Nyckelord :framgångsfaktorer och riskfaktorer; intellektuell funktionsnedsättning; salutogent perspektiv; transfer; övergångar grundsärskola grundskola.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka skolpersonals upplevelser och utmaningar gällande övergångar för elever till, inom och från grundsärskolan. Genom att besvara forskningsfrågorna är målet att kunna förtydliga vilka framgångsfaktorer kontra riskfaktorer skolpersonalen upplever vid en övergångsprocess. LÄS MER

  2. 2. Skolformsövergång för elever med intellektuell funktionsnedsättning : En studie om upplevelser och erfarenheter av sen övergång från grundskola till grundsärskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kajsa Hjelmblom; Annika Brunzell; [2020]
    Nyckelord :Grundsärskola; grundskola; intellektuell funktionsnedsättning; skolformsövergång; kontinuiteter.;

    Sammanfattning : Detta är en småskalig studie inom speciallärarprogrammet, inriktning utvecklingsstörning. Studien har en kvalitativ forskningsansats där metodansatsen är inspirerad av fenomenologin. LÄS MER

  3. 3. Övergången från grundskola till grundsärskola Vårdnadshavare till sex barn berättar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika Hermansson; Eva Lindqvist; [2015-11-28]
    Nyckelord :Utvecklingsstörning; kunskapsutveckling; integrering inkludering; samverkan; övergång från grundskola till grundsärskola;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur vårdnadshavare upplevde, identifierade och beskrev processen angående övergång från grundskola till grundsärskola, dels ur deras barns men även ur deras eget perspektiv. Metod: Vi använde oss av en kvalitativ forskningsintervju bestående av halvstrukturerade intervju-frågor som gav möjlighet att ställa följdfrågor i syfte att få fatt på hur vårdnadshavare beskrev sina barns övergång från grundskola till grundsärskola. LÄS MER