Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Bloggens Nyheter : En diskursanalys om mediernas nya utmanare

    Kandidat-uppsats, Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur

    Författare :Sofia Sundkvist; Andreas Johansson; [2008]
    Nyckelord :Blogg; bloggosfär; Journalistik; Diskursanalys; Stake Innoculation; Bloggar; nya medier; ny media; Magnus Ljungqvist; Magnus Tankar; Maria Borelius; Medborgarjournalistik; Internet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur man inom bloggosfären legitimerar sig som en viktig medial kanal i relation till redan etablerade medier. Vi söker genom en diskursanalytisk metod finna bloggarens tillvägagångssätt att i sina texter legitimera sitt eller arenans skrivande, och finner i vår analys en trend som kan komma att leda till stora förändringar i traditionella redaktioners arbetssätt. LÄS MER

  2. 2. Bloggen ett strategiskt verktyg? : En studie av tre offentliga ledares kommunikation via webben

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Christina Grefveberg; [2006]
    Nyckelord :Blog - a strategic tool?;

    Sammanfattning : Denna uppsats fokuserar på att fånga upp en relativt ny och växande företeelse inom elektronisk kommunikation, bloggen. Med min undersökning vill jag belysa bloggens möjligheter som ett kommunikationsmedel för ledare inom offentlig verksamhet samt öka förståelsen för vad en blogg är. LÄS MER

  3. 3. Bloggen och Journalisten : En studie av redaktionellt anslutna journalister som bloggar

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Armand; Fredrik Iderström; [2005]
    Nyckelord :Blogg; Journalist;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilket användningsområde journalister, som är anknutna till en redaktion, har att använda sig av bloggar och dess möjligheter. Vi vill undersöka bloggen som fenomen och då i synnerhet varför journalisten väljer att använda sig av denna alternativa medieproduktion, trots att han har möjlighet att genom sin redaktion kunna uttrycka sig och bli publicerad för en allmänhet som lyssnar till honom/henne. LÄS MER