Sökning: "Barbro Jonsson"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Barbro Jonsson.
1. "Jag förtjänade inte det där, ingen gör det!" : En kvalitativ studie om generationstillhörighetens betydelse för våldsutsatta kvinnors utträdesprocesser ur våldsamma kärleksrelationer.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)Sammanfattning : Title: “I did not deserve that, nobody does” - A qualitative study about the effect of generational affiliation on abused women’s role exit. Authors: Emelie Jonsson and Shirin Tousi. LÄS MER
2. Konsten att läsa : en studie om hur sju flickor i år nio läser skönlitteratur
Magister-uppsats, Institutionen för humanioraSammanfattning : Innehåll: Frågorna som jag ställer i min uppsats handlar om att få kunskap om vad som kän-netecknar elever med positiv inställning till läsning, men även hur dessa upplever den skönlit-terära läsningen av den utvalda romanen i skolan. Det klassiska problemet i svenskundervis-ningen handlar oftast om att elever inte vill läsa skönlitteratur. LÄS MER
3. Sjungom studentens lyckliga dag
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur synen på kvinnors rätt till högre studier framställs i den äldre svenska flickboken med bakgrund mot 1927 års skolreform och skolkommissionerna från 1918 och 1923, samt om den bild som förmedlas är av det äldre, patriarkala slaget eller mer modern och självständig i sin utformning. Vidare ämnar jag redogöra för dåtidens samhälleliga debatt rörande vidarestuderande kvinnor samt huruvida flickböckerna presenterar en realistisk bild av sin samtid. LÄS MER
4. Från sagor till skräckromaner : - en studie om hur fyra elevers bekantskap med böcker i barndomen påverkat deras förhållande till litteraturen i år 8.
Kandidat-uppsats, Institutionen för humanioraSammanfattning : Frågorna som jag ställer i min uppsats utgår från om ungdomars tidiga bekantskap med sagor haft betydelse för deras skönlitterära läsning i senare delen av grundskolan och hur man ska stimulera dem från skolans sida att läsa mer. Problemet är det klassiska att det är svårt att få elever i senare delen av grundskolan att läsa skönlitteratur, vilket också många lärare inom skolvärlden uppmärksammat. LÄS MER