Sökning: "C om barn"
Visar resultat 1 - 5 av 566 uppsatser innehållade orden C om barn.
1. ”Vem jag än är, så ska jag få vara en del av det som är” : - En kvalitativ studie om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur barn i behov av särskilt stöd inkluderas i förskolan samt vilka dilemman/utmaningar som förskollärare möter. Vi jämför förskollärares arbete med att inkludera barn i behov av särskilt stöd utifrån tre kommuners förskoleverksamheter i syfte att se huruvida det påvisas några skillnader och/eller likheter utifrån studiens frågeställningar. LÄS MER
2. Resilience-building interventions in A refugee camp : A qualitative study on the circumstances and interventions that promotes children's mental well-being in the context of a refugee camp
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Abstract Refugee children living in refugee camps are a vulnerable population at a high risk of developing mental health problems, behavioural issues, and being exposed to violence or trauma. However, not all children that experience these stressors of displacement develop negative outcomes. LÄS MER
3. ”Plan A faller alltid, ha plan B och plan C i bakhuvudet” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av att främja barns lärande och utveckling i förskolan kopplat till barngruppens storlek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping UniversitySammanfattning : Syftet med studien är att utifrån Bronfenbrenners ekologiska systemteori undersöka hur förskollärare beskriver sin uppfattning av att främja barns lärande och utveckling i förskolan kopplat till barngruppens storlek. Frågeställningarna berör hur förskollärare beskriver de organisatoriska förutsättningarna kopplat till barngruppen i verksamheten samt vilka verktyg förskollärare beskriver att de använder sig av för att främja barns lärande och utveckling utifrån barngruppens storlek. LÄS MER
4. Ser vi barnet i utformningen av gaturummet? : En utvärdering av barnkonsekvensanalys som metod för synliggörande av barnets bästa i planprocessen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurserSammanfattning : Barns lek sker 80% av tiden utanför lekparken och med förtätningen av städerna minskar barnens förutbestämda lekytor ännu mer. Sedan barnkonventionen blev svensk lag 2020 har diskussionen ökatkring hur vi skapar barnvänliga miljöer och vad artiklarna innebär för utformningen av staden. LÄS MER
5. Försonande dialog: Främjande av samförståndslösningar mellan föräldrar genom informationssamtal
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : This essay deals with consensual solutions between parents in custody cases with focus on what can be described as obligatory information meetings (in Swedish called informationssamtal). The purpose of these meetings is in the sake of the child and their best interests, to try and increase the chances of finding the least taxing way forward for the whole family. LÄS MER