Sökning: "Common sense"

Visar resultat 21 - 25 av 1087 uppsatser innehållade orden Common sense.

  1. 21. Visuella gränssnitts påverkan på upplevelse av ljud inom programvara för musikproduktion

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Ludwig Persson; Laura Uusitalo; [2023]
    Nyckelord :UI design; perception; music production; digital software; analog hardware; cognition; timbre; audio technology;

    Sammanfattning : Despite software being commonplace in the recording industry today, preconceptions exist regarding the digital equivalents of yesteryears hardware. Whilst studies within the field of cognitive psychology shows that prejudice can influence sense-experience, or how different senses can have influence one another, most studies regarding interface design seem to focus on usability. LÄS MER

  2. 22. Maskinoperatörers upplevelser av konformitet på ett industriföretag i Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Dennis Arnold; Jacob Johansson; [2023]
    Nyckelord :conformity; social influence; power; konformitet; social påverkan; makt;

    Sammanfattning : I dagens samhälle påverkar och påverkas vi ofta av sociala normer och konformitet. I arbetsplatskontexter har det blivit vanligt att individer konformerar sig till andra individer eller grupper. LÄS MER

  3. 23. Prototyping Tool for Large Scale Interactive Experiences

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för designvetenskaper

    Författare :Venkata Satya Anurag Gargeya Unnava; Yiyang Liu; [2023]
    Nyckelord :Virtual Reality; Augmented Reality; Interactive Content; Large Scale Interactive Content; Visualizer; Simulations; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : In the age where entertainment is the driving force behind the functioning of large industries, companies like SONY have figured out a way to market their entertainment content including movies, music, and games using large-scale interactive marketing and promotional content. Building and testing such content before it is released on large and complex devices is a continuously challenging task and there have been efforts both in academia and industry made to ameliorate this content production workflow. LÄS MER

  4. 24. Konst – ett verktyg för att appropriera rum

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Oskar Blomé; [2023]
    Nyckelord :appropriation; konst; deltagande; planering;

    Sammanfattning : Kan konst användas som ett verktyg för att bidra till att medborgare känner större tillhörighet i sin närmiljö, och i så fall hur? För att skapa tillhörighet i sin närmiljö bör medborgare appropriera den. Syftet med denna uppsats är att undersöka på vilka sätt konst har använts av konstnärer tillsammans med medborgare för att appropriera rum, samt att se vilka positiva och negativa sidor konst har som verktyg för att appropriera rum. LÄS MER

  5. 25. Evaluating Brain-Inspired Machine Learning Models for Time Series Forecasting: A Comparative Study on Dynamical Memory in Reservoir Computing and Neural Networks

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Eddie Nevander Hellström; Johan Slettengren; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Brain-inspired computing is a promising research field, with potential to encouragebreakthroughs within machine learning and enable us to solve complex problems in a moreefficient way. This study aims to compare the performance of brain-like machine learningalgorithms for time series forecasting. LÄS MER