Sökning: "Computational Thinking"
Visar resultat 6 - 10 av 47 uppsatser innehållade orden Computational Thinking.
6. Designbaserad forskning: Utveckling av en pedagogisk lektionsplanering för programmeringsundervisning : Med analys av Blooms taxonomi som bedömningsverktyg
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Digitaliseringen har förändrat skolmiljön och skapat både nya utmaningar och möjligheter Det här examensarbetet, genomfört i samarbete med K-ULF projektet, syftar till att utveckla en pedagogisk lektionsplanering med tillhörande lärar- och elevhandledning som kombinerar teori och praktiska övningar. Målet är att stödja lärare i programmeringsundervisningen och främja elevernas lärande i en sociokulturell miljö. LÄS MER
7. Trainable Region of Interest Prediction: Hard Attention Framework for Hardware-Efficient Event-Based Computer Vision Neural Networks on Neuromorphic Processors
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för elektro- och informationsteknikSammanfattning : Neuromorphic processors are a promising new type of hardware for optimizing neural network computation using biologically-inspired principles. They can effectively leverage information sparsity such as in images from event-based cameras, and are well-adapted to processing event-based data in an energy-efficient fashion. LÄS MER
8. Datalogiskt tänkande på gymnasiet : En kartläggning inom kursen Programmering 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande; KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Allt fler delar av samhållet digitaliseras och i och med detta ökar behovet av digital kompetens, bland annat inom programmering. Programmering som skolämne finns på gymnasienivå och kan antingen ingå inom ramen för ett program eller läsas som valbar kurs. LÄS MER
9. Finns det skillnad i beräkningstänkande mellan länder? : En undersökande studie som jämför Sveriges och Sydafrikas syn på beräkningstänkande i programmering
Magister-uppsats, Jönköping University/Tekniska HögskolanSammanfattning : Because it is a fundamental skill to develop in education, computational thinking (CT) has become a growing field in education. The ability to solve algorithmic problems and reuse solutions from one concept to another is the definition of CT(J.Shute et al. p. LÄS MER
10. Digitala tvillingar av distribuerade energisystem : Applikationer och utmaningar inom akademi och industri
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknikSammanfattning : Klimatförändring ställer idag krav på högre energieffektivitet vilket lett till utbyggnaden av ett distribuerat energisystem. Samtidigt introduceras framväxande teknologier som digitala tvillingar till det nya energisystemet i hopp om att ytterligare effektivisera systemet. LÄS MER