Sökning: "Computational Thinking"

Visar resultat 11 - 15 av 47 uppsatser innehållade orden Computational Thinking.

  1. 11. ”Alltså IT är världens framtid!” : En studie om gymnasieelevers förväntningar på programmeringsundervisningen på Teknikprogrammet och vad som motiverat dem till gymnasievalet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Martin Loman; [2022]
    Nyckelord :programming; upper secondary school; motivation; educational choices; technology studies; programmering; gymnasium; motivation; gymnasieval; teknikprogrammet;

    Sammanfattning : Programmering och datalogiskt tänkande införs i allt fler länders läroplaner. I svensk grundskola skall eleverna få lära sig visuell programmering och datalogiskt tänkande men det är inte tydligt inskrivet att de ska få lära sig textbaserad programmering (Skolverket, 2021a). LÄS MER

  2. 12. Computational Thinking in Swedish high schools : A study investigating the impact of visual programming

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Tekniska Högskolan

    Författare :Annie Lang; Jonna Eklind Wendel; [2022]
    Nyckelord :Computational thinking; Visual programming; Block-based programming; Scratch; High school;

    Sammanfattning : This study aims to investigate CT in relation to students’ experience with visual programming - particularly visual programming language Scratch. The study looks at the level of CT among Swedish high school students. LÄS MER

  3. 13. Lärares förutsättningar för att kunna genomföra programmering i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :James Lundborg; Julia Ljuggren; [2022]
    Nyckelord :Computational thinking; Digitala verktyg; Grundskola; Implementering; Matematik; Programmering.;

    Sammanfattning : Samhället går i en mer digitaliserad riktning vilket gör att även skolan behöver ta detta steg. 2017 gjorde regeringen ett förtydligande och förstärkte kursplaner och ämnesplaner för grund- och gymnasieskolan. LÄS MER

  4. 14. Computational Design in the AEC industry : Applications and Limitations

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Rasmus Mikaelsson; [2022]
    Nyckelord :Parametric design; generative design; design automation; design exploration; architectural engineering construction;

    Sammanfattning : The AEC-industry need to respond to multiple requirements from regulations and clients, leading to that building projects are becoming increasingly complex to handle for designers. CAD or computer aided design is a way to handle these challenges, and within CAD a new method is emerging: Computational design enables users to generate and explore design solutions automatically. LÄS MER

  5. 15. Tillämpning av programmering inom matematik och risker för digitalt utanförskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Fredrik Eskilson; [2022]
    Nyckelord :capital; computational thinking; digital exclusion; digitalization; habitus; mathematics education; programming; teaching practice; technical capital; datalogiskt tänkande; digitalt utanförskap; digitalisering; habitus; kapital; matematikundervisning; programmering; tekniskt kapital; undervisningspraxis;

    Sammanfattning : With a background of digitalisation and what that has meant for the introduction of programming in the mathematics syllabus, this literature review examines forms of application for programming within mathematics in upper secondary school. This review also sets the background with the help of important key competencies for a digitalized information society, such as computational thinking, as described by the European Commission. LÄS MER