Sökning: "Computational Thinking"
Visar resultat 11 - 15 av 47 uppsatser innehållade orden Computational Thinking.
11. ”Alltså IT är världens framtid!” : En studie om gymnasieelevers förväntningar på programmeringsundervisningen på Teknikprogrammet och vad som motiverat dem till gymnasievalet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Programmering och datalogiskt tänkande införs i allt fler länders läroplaner. I svensk grundskola skall eleverna få lära sig visuell programmering och datalogiskt tänkande men det är inte tydligt inskrivet att de ska få lära sig textbaserad programmering (Skolverket, 2021a). LÄS MER
12. Computational Thinking in Swedish high schools : A study investigating the impact of visual programming
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Tekniska HögskolanSammanfattning : This study aims to investigate CT in relation to students’ experience with visual programming - particularly visual programming language Scratch. The study looks at the level of CT among Swedish high school students. LÄS MER
13. Lärares förutsättningar för att kunna genomföra programmering i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Samhället går i en mer digitaliserad riktning vilket gör att även skolan behöver ta detta steg. 2017 gjorde regeringen ett förtydligande och förstärkte kursplaner och ämnesplaner för grund- och gymnasieskolan. LÄS MER
14. Computational Design in the AEC industry : Applications and Limitations
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurserSammanfattning : The AEC-industry need to respond to multiple requirements from regulations and clients, leading to that building projects are becoming increasingly complex to handle for designers. CAD or computer aided design is a way to handle these challenges, and within CAD a new method is emerging: Computational design enables users to generate and explore design solutions automatically. LÄS MER
15. Tillämpning av programmering inom matematik och risker för digitalt utanförskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : With a background of digitalisation and what that has meant for the introduction of programming in the mathematics syllabus, this literature review examines forms of application for programming within mathematics in upper secondary school. This review also sets the background with the help of important key competencies for a digitalized information society, such as computational thinking, as described by the European Commission. LÄS MER