Sökning: "Computational Thinking"
Visar resultat 16 - 20 av 47 uppsatser innehållade orden Computational Thinking.
16. Programmering i läroplanen– Hur och varför? : En kvalitativ intervjustudie med syfte att belysa F-3 lärares arbete med uppdraget att implementera programmering i matematikundervisningen för ökad digital kompetens.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : The purpose of this study was to contribute to the knowledge of teachers work regarding programming as an educational tool to strengthen the school´s mission towards digital competence. To approach this issue, a qualitative approach was adopted and interviews were conducted with a limited number of teachers in primary school, working with pupils in the lower ages. LÄS MER
17. Utvecklas datalogiskt tänkande genom problemlösning i matematik?
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Datalogiskt tänkande (eng. Computational thinking) är ett relativt nytt begrepp som har fått stor uppmärksamhet på senare år. Datalogiskt tänkande handlar om att tänka på problem på ett sådant sätt som gör att datorer kan lösa dem. LÄS MER
18. Programmering i matematik ur elevernas perspektiv : En fallstudie i en niondeklass
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Beslutsfattare i Sverige och internationellt har kommit fram till att undervisning i programmering är viktigt. I Sverige infördes således 2018 programmering i den svenska läroplanen där delar av programmeringsundervisningen ska bedrivas i matematikämnet. LÄS MER
19. Kommunikationens redskap och språkets betydelse för analog programmering, ur ett sociokulturellt perspektiv.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur barn och pedagoger interagerar och kommunicerar i sagoberättande, samt undersöka om det finns en grund till datalogiskt tänkande i redan befintlig undervisning. Studien har utgått från det sociokulturella perspektivet där interaktionen mellan människor är grunden för lärandet, genom att observera sagostunder, som genomfördes med hjälp av flanotavlan och dess bilder. LÄS MER
20. Students’ confrontation of computational problems : An exploration in gamification and programming concepts
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Computational thinking is a problem-solving skill and is considered to be an important part of today’s digital literacy. As it is an evolving research field and an emerging subject within the K-12 educational systems there’s a need to develop methods and environments for teaching and assessing computational thinking as well as establishing a cohesive view of its definition. LÄS MER