Sökning: "Computational Thinking"

Visar resultat 16 - 20 av 47 uppsatser innehållade orden Computational Thinking.

  1. 16. Programmering i läroplanen– Hur och varför? : En kvalitativ intervjustudie med syfte att belysa F-3 lärares arbete med uppdraget att implementera programmering i matematikundervisningen för ökad digital kompetens.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jessica Catherall; Rebecca Living; [2021]
    Nyckelord :Digitzation; Programming; Computational thinking; Learning; Development; Digitalisering; Programmering; Datalogiskt tänkande; Lärande; Utveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to contribute to the knowledge of teachers work regarding programming as an educational tool to strengthen the school´s mission towards digital competence. To approach this issue, a qualitative approach was adopted and interviews were conducted with a limited number of teachers in primary school, working with pupils in the lower ages. LÄS MER

  2. 17. Utvecklas datalogiskt tänkande genom problemlösning i matematik?

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Magnus Olofsson; Victor Melinder; [2021]
    Nyckelord :Datalogiskt tänkande; Computational thinking; problemlösning; kvasiexperiment;

    Sammanfattning : Datalogiskt tänkande (eng. Computational thinking) är ett relativt nytt begrepp som har fått stor uppmärksamhet på senare år. Datalogiskt tänkande handlar om att tänka på problem på ett sådant sätt som gör att datorer kan lösa dem. LÄS MER

  3. 18. Programmering i matematik ur elevernas perspektiv : En fallstudie i en niondeklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Maria Ueda; [2021]
    Nyckelord :programming; mathematics; computational thinking; year 7-9; learning; programmering; matematik; datalogiskt tänkande; högstadiet; lärande;

    Sammanfattning : Beslutsfattare i Sverige och internationellt har kommit fram till att undervisning i programmering är viktigt. I Sverige infördes således 2018 programmering i den svenska läroplanen där delar av programmeringsundervisningen ska bedrivas i matematikämnet. LÄS MER

  4. 19. Kommunikationens redskap och språkets betydelse för analog programmering, ur ett sociokulturellt perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Britt-Marie Källman; Lenita Färje; [2021]
    Nyckelord :Computational thinking; Unplugged activity; Digital kompetens; Datalogiskt tänkande; Analog programmering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur barn och pedagoger interagerar och kommunicerar i sagoberättande, samt undersöka om det finns en grund till datalogiskt tänkande i redan befintlig undervisning. Studien har utgått från det sociokulturella perspektivet där interaktionen mellan människor är grunden för lärandet, genom att observera sagostunder, som genomfördes med hjälp av flanotavlan och dess bilder. LÄS MER

  5. 20. Students’ confrontation of computational problems : An exploration in gamification and programming concepts

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Linus Grahn Nobring; Christian Dahlquist; [2021]
    Nyckelord :Computational Thinking; Gamification; Programming Concepts; Problem Solving; Pedagogy; Learning Environments;

    Sammanfattning : Computational thinking is a problem-solving skill and is considered to be an important part of today’s digital literacy. As it is an evolving research field and an emerging subject within the K-12 educational systems there’s a need to develop methods and environments for teaching and assessing computational thinking as well as establishing a cohesive view of its definition. LÄS MER