Sökning: "kvasiexperiment"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade ordet kvasiexperiment.

  1. 1. KAUSALITET I UTBILDNINGSVETENSKAP

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Magnus Sjölander; [2023-07-07]
    Nyckelord :Orsak; kausalitet; lagbundenhet; manipulerbarhet; kontrafakticitet; sannolikhet; mekanism; empirism; realism; metaanalys; metasyntes;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens övergripande syfte är att bidra till en ökad vetenskapsteoretisk förståelse av kausalitetsbegreppet inom utbildningsvetenskap i en svensk kontext, och hur den kunskapen kan tillämpas i undervisningspraktiken. Specifika syftet är att belysa hur olika aspekter av kausalitet avspeglar två grundläggande forskningstraditioner i två olika synsätt på kausalitet inom utbildningsvetenskap, och hur synsätten kan användas i praktiska beslut som varje lärare behöver fatta i sin vardag. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetsstyrning & rapporteringskvalitet : En kvantitativ studie om styrsystem till följd av tvingande hållbarhetsrapportering

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Amanda Henriksson; Isabelle Wennerström; [2023]
    Nyckelord :Sustainability Management; Management Control System; Sustainability Reporting; Mandatory Regulation; Quality; Hållbarhetstyrning; Styrsystem; Hållbarhetsrapportering; Tvingande reglering; Kvalitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under de två senaste decennierna har efterfrågan på hållbarhetsinformation ökat vilket har lett till införandet av tvingande reglering på hållbarhetsrapportering, exempelvis genom Direktiv 2014/95/EU. Till följd av tvingande hållbarhetsrapportering måste företag implementera hållbarhetsstyrning för att efterleva kraven på hållbarhetsrapportering. LÄS MER

  3. 3. Hur gynnas elever med IF av ett visuellt stöd i matematikundervisningen, i grundsärskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annika Rhodin; Emma Österberg; [2023]
    Nyckelord :engagemang; intellektuell funktionsnedsättning; matematisk förståelse; visuellt stöd;

    Sammanfattning : I vårt arbete som speciallärare i grundsärskolan har vi märkt att matematiska uppgifter ofta är svåra för elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) att förstå. Internationell forskning visar att visuellt stöd kan vara gynnsamt för elever med IF men i svensk kontext har vi inte kunnat hitta studier om detta. LÄS MER

  4. 4. Elevers läsförståelse av tryckt eller digital text– och kan elevers vanor och inställning påverka läsförståelsen? : En undersökning av elevers läsförståelse vid läsning av tryckt eller digital text

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Caroline Phalén; Sarah Harrysson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen var att genom ett kvasiexperiment med kontroll och experimentgrupp undersöka hur läsförståelsen påverkas av att läsa digitala faktatexter på dator i jämförelse med tryckt text. Genom en enkät undersöktes även elevernas inställning till och vana av att använda dator i skolan för att synliggöra dess påverkan på läsförståelsen. LÄS MER

  5. 5. Kan användning av olika typer av språk påverka vem som känner sig inbjuden till en organisation?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Ida Thyberg; Fanny Gyllenswärd; [2022]
    Nyckelord :kommunal; agentisk; organisationsattraktion; tillhörighet; identitetshot; communal; agentic; job appeal; belongingness; identity threat; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate whether there is a gender difference in potential employees' experiences of an organisational description due to the language used. The research questions were "Does the type of language in an organisational description lead to women and men feeling differently regarding job appeal?", "Does the type of language in an organisational description lead to women and men feeling differently regarding belongingness in the workplace?" and "Does the use of communal or agentic language lead to different levels of identity threat for women and men respectively?". LÄS MER