Sökning: "Drama och läsinlärning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Drama och läsinlärning.

  1. 1. Dyslektikers kreativitet i samspel med kunskap : Att arbeta med estetiska ämnen för att nå framgång och utveckling

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Yaakob Saliba; Tim Ellsén; [2018]
    Nyckelord :Dyslexi; estetiska ämnen; läs- och skrivsvårigheter; självförtroende; självkänsla och fonologisk medvetenhet.;

    Sammanfattning : Dyslektiker har en fallenhet för att tänka visuellt istället för att tänka alfabetiskt. Genom att ha detta i åtanke kan en lärare använda sig av estetiska ämnen för att underlätta för en dyslektikers läs- och skrivinlärning. Musik hjälper elever med deras språkförståelse, fonologiska medvetenhet och läsinlärning. LÄS MER

  2. 2. Läs- och skrivinlärning i förskoleklass : Läs- och skrivinlärning i dagsläget och utveckling under tiden 1994-2012

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anette Persson; [2013]
    Nyckelord :Preschool; grade one; reading skills; writing skills; policy documents.; Förskoleklass; årskurs ett; läsinlärning; skrivinlärning; styrdokument.;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this survey is to examine how educators work with reading- and writing-skills in preschool with six year old children. I want to examine if the new curriculum, Lgr11, has affected the school teachers in their teaching of reading- and writing and if their work has changed through the years. LÄS MER

  3. 3. Läslust! : Tio femtonåringars läsvanor och attityder till läsning och skönlitteratur.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Cecilia Stålhandske; [2008]
    Nyckelord :Läsning; läslust; läsinlärning; skönlitteratur och litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Läsförmåga är inte något man tillägnar sig under den första tiden i skolan och sedan behåller livet ut, utan det är något som måste vidareutvecklas genom kontinuerlig läsning under hela skoltiden. Forskning visar att svenska ungdomar generellt läser mer på fritiden än ungdomar i många andra länder, men ändå har många svenska elever svårt att uppnå god läsförmåga. LÄS MER