Sökning: "EG-direktiv implementering"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden EG-direktiv implementering.

  1. 1. Otillbörlig marknadspåverkan - är förvaltningsrättslig reglering av otillbörliga förfaranden på den svenska aktiemarknaden vägen till en verksam regeltillämpning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Carl Johan Friis; [2009]
    Nyckelord :Förmögenhetsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Otillbörlig marknadspåverkan och regleringen av detta brott står inför ett avgörande skede. Aldrig förr har så många brott anmälts till Ekobrottsmyndigheten som i år. LÄS MER

  2. 2. Momsens! : En kvalitativ studie om 2010 års nya momsregler och deras påverkan på svenska tjänsteföretag

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Jolina Orrell; Lina Lidström; [2009]
    Nyckelord :moms;

    Sammanfattning : Bakgrund År 1994 trädde den första upplagan av Mervärdesskattelagen i kraft i Sverige och lagen har sedan dess reglerat den svenska skatteinbetalningen. Sedan Sveriges inträde i EU påverkas vår lagstiftning av bestämmelser inom EU, så som direktiv och förordningar. LÄS MER

  3. 3. Problem vid implementering av EG-direktiv - Tolkningsproblem eller medvetet motstånd?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Hans Fjällman; [2007]
    Nyckelord :EG-rätt; Förvaltningsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Det händer stundtals att stater inte uppfyller sina internationella överenskommelser. Inom EU tar det sig främst uttryck i att medlemsstaterna ibland misslyckas med att implementera direktiv i den nationella lagstiftningen inom den normala fristen på två år. LÄS MER

  4. 4. Jämförande reklam - och dess utveckling i svensk rätt sedan EG-direktivets implementering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Ersmark Lisa; [2006]
    Nyckelord :Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Med jämförande reklam avses bl. a. att en produkt ställs mot en konkurrent eller dennes produkt i syfte att jämföra pris eller egenskap. Tillåtligheten av jämförande reklam förespråkas med anledning av den konkurrensstimulerande och konsumentupplysande effekt, som den sägs medföra. LÄS MER

  5. 5. Om offentlig upphandling, affärsmässighet och svenska nationella regler

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Torgny Karlsson; [2004]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Lagen om offentlig upphandling, LOU Den svenska LOU bygger på EG-direktiv om offentlig upphandling.LOU infördes år 1994 i samband med Svereges tillträde till den gemensamma marknaden via EES-fördraget I uppsatsen diskuteras ett antal teman inledningsvis som sammanhanger med EG-rätten bl. A, EG-rätt och nationell rätt, harmonisering etc. LÄS MER