Sökning: "Elever skolår 8"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Elever skolår 8.
1. Ordförrådsutveckling hos elever i skolår 2 och 3: En utvärdering av träning med retrieval practice vid inlärning av nivå-2-ord
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I denna magisteruppsats redovisas en studie, där 22 elever i skolår 2 och 3 (genomsnittlig ålder = 8 år och 8 månader) fick individuell träning med elevvänliga ordförklaringar. Orden utgjordes av nivå-2-ord, det vill säga mer eller mindre abstrakta ord som typiskt är ämnesneutrala och som är centrala för läsförståelsen. LÄS MER
2. ”Min dyslexi har aldrig stoppat mig” : En studie om vad elever med dyslexi upplevt som betydelsefullt vid läs- och skrivinlärningen
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna studie handlar om det uppdrag och den utmaning som alla verksamma lärare står inför, att ge extra anpassningar och särskilt stöd till alla elever som har svårigheter. Enligt den Svenska Dyslexiföreningen finns det ingen exakt siffra på hur stor andel av befolkningen som har dyslexi. LÄS MER
3. Kritisk reflektion i teknikundervisning i grundskolan : En fallstudie om hur elever i årskurs F-3 använder kritisk reflektion för att lösa problem som uppstår i samband med praktiskt grupparbete i en tekniklektion
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : The purpose of this case study is to examine how pupils in Elementary School (ages 8-9) use critical reflection to solve a technical problem in a technology lesson. Our theory is based on Rodgers’ (2002) interpretation of John Dewey’s thoughts about reflective thinking, as expressed in his books How We Think (1910/1933a) and Experience & Education (1938). LÄS MER
4. Det osynliga dilemmet - Att se det som inte alltid syns. Elever med funktionsnedsättning och undantagsbestämmelsen. En kvalitativ undersökning med lärare för elever i år 8-9
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärare använder undantagsbestämmelsen när de ska bedöma elever med funktionsnedsättning. I undantagsbestämmelsen står det att om det finns särskilda skäl (funktionsnedsättningar) får läraren vid betygssättningen bortse från enstaka mål i kursplanen som eleven annars skulle ha uppnått i slutet av skolår 9. LÄS MER
5. Planering av undervisning för hållbar utveckling
C-uppsats,Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på vad undervisning för hållbar utveckling kan innebära för lärare i grundskolansamt hur planeringen av sådan undervisning kan se ut. Fokus riktas mot i vilken grad hållbar utveckling ärintegrerat i undervisningen, lärarnas tolkningar av nationella och lokala mål, gemensam samordning ochplanering för progression mellan skolår ett till nio samt vad lärarna vill att undervisningen för hållbar utvecklingskall leda till. LÄS MER