Sökning: "Film Music"

Visar resultat 11 - 15 av 171 uppsatser innehållade orden Film Music.

  1. 11. Pre-Existing Film Music Re:sourced : Technical Aspects and Narratological Implications of Audible Diegetic Transitions in Joker and Other Films

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskap

    Författare :Martin Danstål Skiöld; [2023]
    Nyckelord :film music; technical aspects; narratological implications; audible diegetic transitions; transaural displacements; diegetic; non-diegetic; intra-diegetic; meta-diegetic; supra-diegetic; trans-diegetic; sound advance; bridge; lag; story; discourse; instant; gradual; emotive; grounding; narrow; wide; Joker; Baby Driver; Coda; Guardians of the Galaxy; Star Wars;

    Sammanfattning : This thesis concerns itself with a phenomenon found in film music that can be described as audible diegetic transitions. In short, an audible diegetic transition occurs when film music shifts from one implied musical placement to another by changing its pre­sented sound quality. LÄS MER

  2. 12. DÖDSSCENERS PÅVERKAN PÅ SPELARE OCH ÅSKÅDARE UTIFRÅN MUSIK OCH ANIMATION

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Zascha Washington; Johan Segerbrant; [2023]
    Nyckelord :Animation; Död; Musik; Spel; Film; Känslor;

    Sammanfattning : Uppsatsen fokuserar på dödsscener i tre olika spel. Genom tidigare gjord forskningom död och känslor, samt en genomgång i animation och musik gällande viktiga begrepp analyserades dödsscener i de tre spelen. En enkät gjordes även i samband med uppsatsen där deltagarna fick se och svara på frågor gällande dödsscenerna. LÄS MER

  3. 13. Film music as a guide in complex temporal narratives : An analysis of the narrative function of Hans Zimmer’s film music in Inception (2010) and Interstellar (2014)

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskap

    Författare :Renske Akkerman; [2023]
    Nyckelord :film music; Hans Zimmer; minimalistic maximalism; leitmotifs; inception; interstellar;

    Sammanfattning : This thesis analyses Hans Zimmer’s film music in Inception (2010) and Interstellar (2014) that resulted from his collaboration with director Christopher Nolan. The focus lies on the narrative and temporal functions that film music can attain when used in temporal complex narratives. LÄS MER

  4. 14. How an AI colleague affect the experiance of content creation

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Gustaf Larsson; Valter Lindecrantz; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Game Development; Content Creation; Mixed Initiative; MI-CC; Terran Generation;

    Sammanfattning : The consumers of today have become used to a constant flow of new content. Whether the content being music, film and series, games or other forms of media. This has created a strain on the developers and creators, to create new and original content for an ever demanding audience. Creating original content can be a costly and time consuming process. LÄS MER

  5. 15. Musikalisk erfarenhet kopplat till emotionella intryck i samband med atonalitet, tonalitet och visuell media : En studie i hur atonal och tonal musik påverkar lyssnandet hos personer med musikbakgrund inom ett specifikt känslospektrum

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Carl-Johan Candelier; [2023]
    Nyckelord :Atonality; tonality; emotions; education; Arnold Schönberg; Anton Webern; serial music; twelve tone music; film music;

    Sammanfattning : Arbetets fokus är på atonalitet och tonalitet och hur dessa tonspråk påverkar fyra individer med en musikutbildning känslomässigt. Frågeställningens bakgrund består av tre grundparametrar som belyser känslor, tonal och atonal musik samt hur olika tonspråk tolkas till visuell media. LÄS MER