Sökning: "Forman"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade ordet Forman.

  1. 1. El enfoque comunicativo en el aula de séptimo grado de ELE : Observación de dos actividades didácticas

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Romanska och klassiska institutionen

    Författare :Felix Hvit; [2024]
    Nyckelord :Enfoque comunicativo; interacción; comunicación; andamiaje; ELE;

    Sammanfattning : Este estudio pretende investigar en qué grado se emplea el enfoque comunicativo en un aula de séptimo grado de español como lengua extranjera (ELE) en Suecia. Dado que, en décadas recientes, la enseñanza de ELE en el contexto sueco ha sido criticada por no haber alcanzado los objetivos relacionados con la competencia oral, el trabajo de investigación se dirige a las actividades didácticas de comunicación e interacción orales. LÄS MER

  2. 2. Teacher Talk in the Swedish EFL Classroom for Grades 4-6 : Ways to promote pupils' development of communicative abilities

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jonas Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Teacher talk; young learners; Swedish EFL classrooms; Forman;

    Sammanfattning : Given the explicit focus of compulsory schooling in Sweden on providing pupils with opportunities to develop their communicative abilities, all available resources should be utilised to their fullest potential - one of these resources being the way a teacher talks to and with their pupils, i.e., their teacher talk. LÄS MER

  3. 3. ¿Libros de texto o herramientas digitales? : La perspectiva de los profesores de ELE en Suecia sobre el uso de las herramientas digitales

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Tamara Mañana Ramos; [2023]
    Nyckelord :Literacidad; español como lengua extranjera; herramientas digitales; multimodalidad; teoría cognitiva multimedial; profesores de español;

    Sammanfattning : Las herramientas digitales forman parte del día a día en las clases de ELE, y junto a los libros de texto componen el material que está a disposición de los profesores. La sociedad, la escuela y los roles de los profesores están cambiando debido al impacto de las nuevas formas de comunicación digital. LÄS MER

  4. 4. Barn som inte tar en självklar plats : – en studie om hur förskollärare resonerar om blyghet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Milla Carnebratt; Anneli Kjellsson; [2023]
    Nyckelord :preschool teachers; shy children; situations; social constructionism; blyga barn; förskollärare; situationer; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta hur förskollärare resonerar om barn som anses blyga och inte tar en självklar plats samt hur dessa barn konstrueras i förskolans sociala miljö. Det finns sparsamt med forskning kring detta då fokuset brukar ligga på de mer utmanande barnen. LÄS MER

  5. 5. Mobility management som åtgärd för ett minskat bilanvändande i Höganäs kommun : Projekt testcyklist

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Lovisa Thorneman; [2022]
    Nyckelord :Behavioral impact; attitudinal impact; nudging; soft measures; cycling; car use; sustainable mobility; Beteendepåverkan; attitydpåverkan; nudging; mjuka åtgärder; cykling; bilanvändande; hållbar mobilitet;

    Sammanfattning : I flera decennier har det funnits en medvetenhet kring den privata personbilens negativa konsekvenser för både samhälle, människa och miljö. Ambitiösa mål har tagits fram i försök att minska utsläppen av växthusgaser men ändå går vägen till en omställning för långsamt. LÄS MER