Sökning: "Generaliserad aritmetik"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Generaliserad aritmetik.

  1. 1. Tidigt algebraiskt tänkande

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Snäll; Alexandra Nikolić; [2023]
    Nyckelord :algebra; tidigt algebraiskt tänkande; aritmetik; generaliserad aritmetik;

    Sammanfattning : Goda kunskaper i algebra är viktiga för framtiden. De används såväl i skolan som i vardagslivet. Att lägga grunden och påbörja utvecklingen av dessa kunskaper i tidig grundskola blir därav viktigt. Detta kan göras i form av tidigt algebraiskt tänkande utifrån en av algebrans grunder, generaliserad aritmetik. LÄS MER

  2. 2. “Lika med det visar rätta svaret och man kan använda det för att göra en emojig” : En undersökning om hur elever i årskurs 3 och 6 uppfattar likhetstecknet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefine Lundquist; Sandra Bergström; [2019]
    Nyckelord :Generaliserad aritmetik; relationellt tänkande; operationellt tänkande; likhetstecken; tidig algebra; lågstadium;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka de praktiska implikationerna som den senaste läroplanen Lgr11 har inneburit för förståelsen av algebra hos elever i början och mitten av grundskolan. Arbetets metoden och analysen är ett test som kan ses som en enkätundersökning som delades ut till elever i årskurs 3 och 6. LÄS MER

  3. 3. Likhet eller svar? : En kvantitativ studie om elevers uppfattningar om likhetstecknet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Isabelle Eklund; Rebecca Eklund; [2018]
    Nyckelord :Likhetstecknet; generaliserad aritmetik; konstruktionskarta; Big ideas;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att bidra med kunskap om hur elever i årskurs tre uppfattar likhetstecknets innebörd. För att kunna uppfylla syftet med uppsatsen ställde vi tre forskningsfrågor: hur uppfattar eleverna likhetstecknets betydelse i olika kontexter?, Hur ser ett antal svenska elevers i prestationer i algebra ut jämfört med ett antal sydkoreanska elever?, samt vilka olika resonemangsvariationer ser vi i elevernas olika svar? I den första forskningsfrågan avser kontexter likhetstecknet i tre olika moment: i) Ekvationers strukturer (inkluderar även relationella resonemang uppgifter), t. LÄS MER

  4. 4. En studie i hur svenska lärare förhåller sig till uppgifter som behandlar generaliserad aritmetik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna-Klara Berggren; Frida Östlund; [2018]
    Nyckelord :Generaliserad aritmetik; tidig algebra; strukturellt tänkande; algebraiskt tänkande; formell algebra;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om hur svenska lärare förhåller sig till uppgifter som behandlar generaliserad aritmetik. Generaliserad aritmetik handlar om att upptäcka och generalisera underliggande matematiska strukturer i tal och räkneoperationer. LÄS MER