Sökning: "Geometric reasoning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Geometric reasoning.

  1. 1. Begreppsanvändning i geometriska resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Adrian Tchini; Azem Segaqa; [2023]
    Nyckelord :Geometry; Duval; Geometric reasoning; Every day and Scientific concepts; Geometri; Duval; Geometriska resonemang; Vardagliga och Vetenskapliga begrepp;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att synliggöra hur elever formulerar geometriska resonemang med utgångspunkt i vardagliga och vetenskapliga begrepp. Studiens syfte motiveras genom de svårigheter eleverna upplever på grund av detta fenomen. LÄS MER

  2. 2. Tvådimensionella och tredimensionella figurer som undervisningsinnehåll i geometriundervisning på lågstadiet : En jämförelseanalys av hur lärare organiserar och genomför geometriundervisning i årskurs 1-3 i relation till van Hiele ́s teori

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Josefin Ek; [2018]
    Nyckelord :van Hiele ́s teori; geometriundervisning; lärarens roll; språkets betydelse; konkret material;

    Sammanfattning : Ämnesområdet för den här studien är matematik, mer specificerat mot området geometri. Syftet är att undersöka hur lärare beskriver att de arbetar med det matematiska området geometri för att möjliggöra och utveckla elevers geometriska kunskaper. LÄS MER

  3. 3. Får jag ställa en fråga om din resonemangsförmåga? : En studie om vilka uppfattningar elever i årskurs 4 har om geometriska figurer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sofia Andersson; Ellen Olsson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka vilka uppfattningar som synliggörs när elever i årskurs 4 samtalar om geometriska figurer utifrån matematikuppgifter som berör detta matematiska innehåll.  Vi har valt att använda en kvalitativ undersökningsmetod där 38 elever genomför en diagnos samt blir intervjuade i grupp. LÄS MER