Sökning: "Grundläggande vuxenutbildning"

Visar resultat 6 - 10 av 32 uppsatser innehållade orden Grundläggande vuxenutbildning.

  1. 6. Lärares uppfattningar av elevers förmågor ochkunskaper i svenska som andraspråk : Om kunskapsglapp och övergångar inom olika nivåer på Komvux

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Esra Eriksson Mayer; Anna Birath; [2021]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; kunskaper och förmågor; kunskapsglapp; övergångar; Komvux; vuxenutbildning; SVA-grund; SVA 1;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka sex utvalda lärares uppfattningar om vilka kunskaper ochförmågor som är viktiga för studerande på grundläggande nivå inom vuxenutbildningen att hamed sig vid övergången till den gymnasiala utbildningen SVA 1. Vidare undersöks om detfinns några övriga faktorer som påverkar övergången från grundläggande till SVA 1. LÄS MER

  2. 7. Är delaktighet, extra anpassningar och orienteringskurser inom vuxenutbildningen en fråga om tid?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Kristin Karlemi; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; extra anpassningar; kommunal vuxenutbildning; orienteringskurser; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur undervisande lärare inom kommunal vuxenutbildning på grundläggande nivå och svenska för invandrare beskriver att de arbetar med extra anpassningar, orienteringskurser och delaktighet. Studien utgår från följande forskningsfrågor: Hur beskriver lärare att de arbetar med identifiering av elevers behov av extra anpassningar och orienteringskurser? Hur beskriver lärare att de arbetar med återkoppling kring extra anpassningar och orienteringskurser? Hur beskriver lärare elevers delaktighet i arbetet med extra anpassningar och orienteringskurser? Studien har en kvalitativ ansats i form av semi-strukturerade intervjuer med nio pedagoger. LÄS MER

  3. 8. Instruktionsdesign i sva-lärares planeringsarbete. Att synliggöra ADDIE.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Kristiina Baum; [2020]
    Nyckelord :instruktionsdesign; ADDIE; ID-modeller;

    Sammanfattning : Instruktionsdesign (ID), en medveten och systematisk planering av instruktioner, samt användning av ID-modeller som stöd i planeringsarbetet är inte vida kända bland språklärare trots nyttan med dess användning. Inom ID är modellen ADDIE det vanligaste sättet att strukturera undervisning efter. LÄS MER

  4. 9. Vem är du - vem är jag? : Analys av texter i ett svenskt L2-läromedel på grundläggande nivå i vuxenutbildning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elisabeth Åman; [2020]
    Nyckelord :Swedish as a second Language; Adult Education; Textbook Analysis; Language Progression; Readability; Otherness; Critical Text and Discourse Analysis; Common values; Curriculum;

    Sammanfattning : This study analyses four texts for Swedish as a Second Language in an Adult Education textbook published in 2018. The target group has passed the first level of beginners’ studies. The study concerns how the texts represent different life conditions in general and more specifically how otherness is shown in the Swedish majority society. LÄS MER

  5. 10. Instruktionsdesign i sva-lärares planeringsarbete. Att synliggöra ADDIE.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Kristiina Baum; [2020]
    Nyckelord :instruktionsdesign; ID; ADDIE; ID-modeller;

    Sammanfattning : Instruktionsdesign (ID), en medveten och systematisk planering av instruktioner, samt användning av ID-modeller som stöd i planeringsarbetet är inte vida kända bland språklärare trots nyttan med dess användning. Inom ID är modellen ADDIE det vanligaste sättet att strukturera undervisning efter. LÄS MER