Sökning: "Grundläggande vuxenutbildning"
Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden Grundläggande vuxenutbildning.
11. "Man kan inte bara ha val och sedan ska invånarna vara tysta i fyra år" : En jämförande studie om hur demokrati presenteras i samhällskunskapsböcker för högstadiet och grundläggande vuxenutbildning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : This is a comparative study of how the concept of democracy is presented in textbooks for Civics education used in basic adult education and secondary school. The method used in the study is a qualitative text analysis and the theoretical framework is based on the democratic ideal models electoral, participatory, and deliberative democracy. LÄS MER
12. Skönlitteraturen i SVA-undervisningen på den grundläggande vuxenutbildningen : en fallstudie av tre lärares förhållningssätt till skönlitteratur
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Denna fallstudie undersöker hur tre lärare som undervisar i grundläggande svenska som andraspråk på samma Komvux förhåller sig till skönlitteratur i sin undervisning. Syftet har konkretiserats med hjälp av två frågeställningar. LÄS MER
13. Förutsättningar för delaktighet inom särskild utbildning för vuxna i små kommuner : Skolledares och lärares berättelser om förutsättningar för delaktighet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Sammanfattning I denna studie undersöks förutsättningar för delaktighet inom särskild utbildning för vuxna i små kommuner. Studiens syfte är att bidra med kunskap om förutsättningar för elevers delaktighet inom särskild utbildning för vuxna i svenska kommuner med mindre befolkning än 40 000 invånare. LÄS MER
14. Att stötta skrivande genom explicit textarbete: Skrivrespons för vuxna andraspråksinlärare inom grundläggande vuxenutbildning
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : This study examines how adult second language learners in the context of a writing pedagogical intervention give and receive feedback and how they talk about argumentative texts. The study highlights students' work with peer response and the questions that can arise when students need to relate to instructions, model texts, and feedback that can provide inconsistent information about the text's desired design. LÄS MER
15. Elevers upplevelse av Sfi Svenska För Invandrare : Man hör mycket från andra skolor men min var jättebra
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Eftersom Svenska för invandrare (Sfi) både är ett allmänt debatterat område samtidigt som det är ett sparsamt kartlagt forskningsområde undersöker den här studien Sfi-utbildningen utifrån ett elevperspektiv. Genom en kritiskt fenomenologisk ansats ges elevernas enskilda upplevelser utrymme att höras. LÄS MER