Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Svensk dagligvaruhandel – förändringar och strategier för märkesvaruleverantörer

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Eric Ponzio; Joakim Wulff; Martin Larsson; [2004]
    Nyckelord :dagligvaruhandel; branschförändring; distribution; konkurrensstrategi; märkesvaror; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problem: Svensk dagligvaruhandel har under senare år genomgått en utveckling som inneburit att tre stora handelskedjor har stärkt sin marknadsposition genom att kontrollera den större delen av dagligvarubutikerna, centralisera sitt beslutsfattande och investera i egna märkesvaror. Förändrade förutsättningar inom dagligvaruhandeln skulle kunna ändra marknadens spelregler, något som borde påverka märkesvaruleverantörernas konkurrensfördelar och företagsstrategier. LÄS MER

  2. 2. Ledningsgruppens dynamik – en studie av den svenska klädesbranschens ledningsgrupper

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Monika Niesporek; Joakim Wulff; Marina Neving; Martin Larsson; [2003]
    Nyckelord :svenska klädesbranschen; ledningsgrupper; sammansättning; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Tema: Verkställande direktörens närmsta kvinnor och män Problem: Hur försöker svenska klädesföretag genom sin ledningsgruppssammansättning finna framgång inom sin bransch Syfte: Studien syftar till att undersöka med vilken sammansättning i ledningsgruppen, svenska klädesföretag når framgång inom klädesbranschen Metod: Uppsatsen bygger på såväl kvalitativ som kvantitativ ansats. Den kvalitativa delen utgörs av intervjuer med såväl respondenter som informanter och den kvantitativa delen utgörs av en enkätundersökning. LÄS MER