Avancerad sökning
Hittade 1 uppsats som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Pedagogiskt förhållningssätt till religiös mångfald. : En jämförande studie mellan två skolor
Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : SAMMANFATTNING Ida Carlgren & Josefine Ferm Pedagogiskt förhållningssätt till religiös mångfald En jämförande studie mellan två skolor Antal sidor: 31 Syftet med vårt arbete är att utifrån en definition av begreppet mångreligiöst undervisningsperspektiv undersöka förutsättningarna för en undervisning i skolämnet religion, som främjar både lärandet och utvecklingen av ett tolerant förhållningssätt hos eleverna. Vi har valt att utgå från en huvudfrågeställning som är: Vilka problem uppfattar skolorna vid integration och hur arbetar de med dem? För att ringa in problemen utgår vi från följande frågeställningar: Vilka styrdokument ligger till grund för undervisningen i religion? Hur främjar religionsundervisningen tolerans och förståelse över de etniska och religiösa grupperna? Utifrån dessa områden formulerade vi sedan de frågor som vi använde vid intervjuerna. LÄS MER