Sökning: "Lärande i förändring"

Visar resultat 1 - 5 av 835 uppsatser innehållade orden Lärande i förändring.

  1. 1. Tryggare pedagoger i förskolans dramaundervisning - Ett utvecklingsarbete om pedagogers förutsättningar och möjligheter att använda drama.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Fernberg; Lisa Wålm Andersen; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; trygghet; drama; pedagoger; förskollärare; självkänsla; utvecklingsarbete; aktionsforskning.;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att utveckla pedagogers möjligheter att använda drama i förskolan. En förhoppning är även att pedagogernas trygghet inför att använda drama i verksamheten, ska öka genom detta utvecklingsarbete. LÄS MER

  2. 2. Kompetensutveckling inom särskilt stöd i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Viktoria Zacharoff; Mathilda Tsutsunen; [2024-02-29]
    Nyckelord :Särskilda behov; utbildning; förskolan; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka kompetensutveckling inom särskilt stöd i förskolan, med fokus på synen hos yrkesverksamma förskollärare. Syftet leder vidare till de frågor som är i fokus för studien. LÄS MER

  3. 3. Ledares anpassbarhet och erfarenhetsbaserat lärande

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Julie Garnier; [2024]
    Nyckelord :ledarskap; anpassbarhet; erfarenhetsbaserat lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att beskriva och förstå ledares uppfattningar om hur de utvecklat förmågan att anpassa deras ledarskap till varje unika medarbetare, situation och förändring. Studien utforskade vilka beteenden och kompetenser ledare uppfattar att de behöver för att bäst veta hur de ska anpassa sin ledarstil till olika förutsättningar samt hur de upplever att formellt, informellt och erfarenhetsbaserat lärande bidragit till att utveckla deras anpassningsförmåga. LÄS MER

  4. 4. Från åtgärdande till främjande och förebyggande arbete : En fallstudie med fokus på specialpedagogens arbete genom EHM

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Aasa; [2024]
    Nyckelord :Elevhälsomöte EHM; främjande; förebyggande; salutogent förhållningssätt; tvärprofessionellt team;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag: Enligt tidigare forskning kan EHM ha en positiv inverkan på skolans främjande och förebyggande arbete. Det förväntande kunskapsbidraget med denna studie är därför att lyfta fram det specialpedagogiska bidraget i EHM samt vilka aspekter som är viktiga för ett framgångsrikt främjande och förebyggande arbete genom EHM. LÄS MER

  5. 5. Förstelärare i fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alexandra Silow; Annie Sjöstrand; [2023-12-07]
    Nyckelord :Förstelärare i fritidshem; förstelärarreformen; policy enactment teori; tolkande perspektiv; materiellt perspektiv; diskursivt perspektiv.;

    Sammanfattning : Fritidshemmets verksamhet står inför många utmaningar. Stora barngrupper, outbildad personal, inte ändamålsenliga lokaler och bristande planeringstid för att nämna några. Vi ser att det finns ett behov av någon form av förändring som kan hjälpa till att skapa en tydlig struktur och ledning på fritidshemmet. LÄS MER