Sökning: "Läs- och skrivundervisning - i teori och praktik"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Läs- och skrivundervisning - i teori och praktik.

  1. 1. Pedagogers tal om barns tidiga läs- och skrivinlärning, från teori till praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Pernilla Andersson; Malin Arvidsson; [2012]
    Nyckelord :ASL-metoden; Kvalitativ intervju; Läs- och skrivinlärning; Pedagogisk grundsyn;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att undersöka hur pedagogerna talar om sin inledande läs- och skrivundervisning. Vi ville även belysa pedagogernas inställning till datorn och andra tekniska verktyg som en del i undervisningen. .. LÄS MER

  2. 2. Läs- och skrivundervisning i skolan – att rusta för livet

    C-uppsats,

    Författare :Caroline Agardh; Lene Mathiassen; [2011]
    Nyckelord :Arbetssätt och metoder; läsning; läs- och skrivinl;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med den här studien var att undersöka vilka olika metoder pedagoger använder i sin läs- och skrivundervisningsamt att analysera deras uppfattningar och erfarenheter av dessa metoder.FrågeställningarVi har utgått från två frågeställningar: Vilka metoder använder pedagoger i sitt arbete med läs- och skrivutveckling?Varför har de valt dessa metoder?MetodVi valde att använda oss av kvalitativa intervjuer för att med pedagogernas egna ord få svar på våra frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. Bildskapande i förskoleklass. Verktyg i barns läs- och skrivundervisning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Maria Fridén; Christina Mårtensson; [2011]
    Nyckelord :läs- och skrivundervisning; bildskapande; lärare i förskoleklass;

    Sammanfattning : BakgrundMånga författare och forskare anser att teori bör kombineras med praktik för att skapa intresse och motivation hos barn. En kombination av bildskapande och läs- och skrivundervisning gör att skriftspråket utvecklas på ett lekfullt sätt. LÄS MER

  4. 4. Hur lär sig elever läsa och skriva? En intervjuundersökning med fem lärare om den tidiga skriftspråksundervisningen

    C-uppsats,

    Författare :Astrid Aurell; Charlotta Norin; [2009]
    Nyckelord :L;

    Sammanfattning : UndersökningsproblemUnder lärarutbildningen har vi läst om skriftspråksundervisning och kommit i kontakt med forskning, samt läs-och skrivinlärningsmetoder. I teorin finns tydliga avgränsningar som inte finns i praktiken. Därför har vi valt attundersöka hur skriftspråksundervisning praktiseras. LÄS MER

  5. 5. Det lustfyllda lärandet - : ”Fem myror är fler än fyra elefanter” som ett led i läs- och skrivinlärningsprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Håkan Andersson; Emma Lund; [2008]
    Nyckelord :Fem myror; läsinlärning; skrivinlärning; pedagogiskt verktyg; LTG; lustfyllt lärande;

    Sammanfattning : The purpose of our study was to examine how three teachers and four students relate to the program "Fem myror" in teaching. We have been through qualitative interviews with two teachers and one special teacher received a detailed picture of how their literacy programs made in relation to the "Fem myror. LÄS MER