Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lean Accounting - Ett ramverk för servicesektorn

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Kocher Abdul; Kaveh Jafari; [2010-10-05]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund och Problemdiskussion Lean-konceptets applicerbarhet inom servicesektorn har på senare år uppmärksammats allt mer. Lean som har sin grund i den japanska bilindustrin brukas idag över hela världen, främst inom tillverkningsbranschen. LÄS MER

  2. 2. Lean Thinking – Ett sätt för serviceorganisationer att öka sitt värdeskapande?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Claudia Chafchak; Jessica Nilsson; Petter Dahlskog; [2008]
    Nyckelord :värde; värdeskapande; service management; lean thinking; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet är att genom ett Service Management-perspektiv studera huruvida implementeringar av Lean Thinking i serviceorganisationer skapar möjligheter för ökat värdeskapande för såväl kund som organisation. Huvudfrågeställningen ser ut som följande: Hur påverkas värdeskapandet i serviceorganisationer vid en implementering av Lean Thinking? Vi har betraktat två skilda serviceorganisationer som implementerat Lean Thinking - Fritidsresor och Universitetssjukhuset i Lund - genom en kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER