Sökning: "Marknadsfördel"
Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade ordet Marknadsfördel.
6. Certifieringars betydelse för livsmedelsaktörer - Explicita och implicita effekter för säkrare livsmedel
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Certifieringar påverkar aktörerna inom livsmedelsbranschen. Vi menar, efter vår studie av producenter i Svenska frukt och gröntbranschen, att certifieringar har både explicita och implicita effekter för att säkra livsmedel. Dels bidrar de till att förebygga osäkra livsmedel genom att kvalitetssäkra processer genom hela värdekedjan. LÄS MER
7. Öppen källkod som affärsidé
Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : När man släpper ett datorprogram som öppen källkod innebär det att man låter användarna använda programmet fritt. Dessutom får de göra förändringar av programmet. Normalt präglas dessa program av ideellt arbete. Nu finns det även företag som använder öppen källkod till sina produkter. LÄS MER
8. Certifiering av Miljöledningssystem
Kandidat-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskningSammanfattning : Av Luftfartsverkets 19 flygplatser är tre certifierade enligt ISO 14001 standarden, övriga har inte certifierade miljöledningssystem. Utifrån detta är Luftfartsverket intresserade av att jämföra miljöarbetet mellan certifierade och icke-certifierade miljöledningssystem på flygplatser, eftersom certifieringar är kostsamma samt även kräver andra resurser. LÄS MER