Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Marknadsstörningsavgift : en överflödig sanktion i den svenska marknadsföringsregleringen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Kajsa Skytt; [2018]
    Nyckelord :Immaterialrätt;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Marknadsstörningsavgift : En sällan tillämpad sanktion

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan

    Författare :Malin Wicksell; Hanna Åkesson; [2017]
    Nyckelord :Marknadsrätt; Marknadsstörningsavgift;

    Sammanfattning : Inom marknadsrätten är det inte ovanligt att näringsidkare använder otillbörliga affärsmetoder för att konkurrera på marknaden. EU har genom tvingande direktiv säkerställt att alla medlemsstater har lagstiftning mot otillbörliga affärsmetoder för att avskräcka näringsidkare från användandet av sådana metoder och därigenom skydda konsumenterna från detsamma. LÄS MER

  3. 3. Marknadsstörningsavgiftens funktion

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Johanna Holmén; [2016]
    Nyckelord :Marknadsstörningsavgift; Law and Political Science;

    Sammanfattning : A market disruption fee is a direct penalty in MFL. Even though at first sight it seems to be a practical and flexible tool to deal with more serious violations of MFL, it is seldom used. The question is why? This essay describes how the market disruption fee arose, its development, and a description of established law. LÄS MER

  4. 4. Marknadsstörningsavgift En direktverkande sanktion i MFL?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Per Sillén; [2010]
    Nyckelord :Marknadsföringslagen; Marknadsstörningsavgift; Sanktion; MD; Reklamidentifiering; Juridical science; Rättsvetenskap; juridik; Law and Political Science;

    Sammanfattning : If the rules of the Swedish Marketing practices act are violated, there are different sanctions to apply. The ordinary sanction is to forbid the marketing with a fine, which means that the marketing company has to pay an amount of money if he doesn´t stop the prohibited act of marketing. LÄS MER

  5. 5. Skadeståndssanktionen i marknadsföringslagen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Malin Sundqvist; [2004]
    Nyckelord :Skadeståndsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka skadeståndssanktionen i marknadsföringslagen (1995:450), MFL, utifrån frågorna vilka förutsättningar som krävs för skadestånd, hur skadeståndet beräknas samt om sanktionen är effektiv. Lagen skyddar näringsidkare och konsumenter mot otillbörlig marknadsföring. De materiella reglerna består bl. LÄS MER