Sökning: "Mathematics teacher guides"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Mathematics teacher guides.

  1. 1. Upprepade mönster i matematikböcker : En läromedelsanalys av matematikböcker för år 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Selma Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Early algebra; algebraic thinking; mathematics schoolbooks; repeating pattern; Tidig algebra; algebraiskt tänkande; matematikböcker; upprepade mönster;

    Sammanfattning : Efterfrågan på matematiskt kunnande ökar i samhället. Algebraiskt kunnande gynnar lärandet inom andra delar av matematiken. Algebra innebär att upptäcka matematiska strukturer och kunna generalisera dessa. Mönsterundervisning ses som en säker väg till algebra. LÄS MER

  2. 2. Olika stöd kan mediera olika handling : En undersökande studie om och hur design av lärarhandledningar i matematik kan påverka undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Victoria Lilja; Emelie Åkerlund; [2023]
    Nyckelord :Curriculum materials; teacher guides; curriculum material design teaching; teacher´s role; Läromedel; lärarhandledning; läromedeldesign; lärarroll;

    Sammanfattning : Lärarhandledningar för matematikundervisning kan designas på olika sätt och ger därigenom olika typer av stöd för läraren att genomföra undervisningen. En lärarhandlednings design kan alltså mediera idéer och direktiv som kan påverka lärarens genomförande av undervisning. LÄS MER

  3. 3. Lärarhandledningars stöttning till språkutveckling i matematik : A study that investigate how a teacher guide provides tips and support for teachers in leading classroom activities to increase language development in mathematics.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Felix Arnqvist; Linnea Lisberg; [2022]
    Nyckelord :Lärarhandledning; matematik;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how a teacher guide can provide tips and support for teachers to develop their students subject specific language. The method used in the study is a mixture of qualitative- and quantitative content analysis. LÄS MER

  4. 4. En undersökning av två lärarhandledningar i matematik med stöd av Mathematical Knowledge of Teaching : Vilket stöd ger lärarhandledningarna till läraren inom områdena addition och subtraktion för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Pettersson; Rebecca Edstein; [2022]
    Nyckelord :MKT; Favorite Mathematics; Rich Mathematics; Teacher s Guide; Addition; Subtraction; MKT; Favorit matematik; Rik matematik; lärarhandledning; addition; subtraktion;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks om och vilken typ av lärarstöd avseende Mathematical Knowledge of Teaching (MKT) lärarhandledningar till Favorit matematik 3A och Rik matematik 3A. Vi analyserar vilket stöd som lärarhandledningarna ger till lärare i områdena addition och subtraktion för årskurs 3. LÄS MER

  5. 5. Konkret material i matematikundervisningen : En studie om stödet för aktiviteter med konkret material i lärarhandledningar för årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Julia Runnemalm; [2022]
    Nyckelord :Matematik; lärande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Idag utgår många verksamma lärare från en lärarhandledning när det planerar sin matematikundervisning. Samtidigt blir det mer och mer populärt att använda sig av konkret material i undervisningen vilket både lärare och elever verkar uppskatta. LÄS MER