Sökning: "Onto-epistemologi"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Onto-epistemologi.

  1. 1. FÄLT : en postkvalitativ studie av rhizomatiskt lärande i konstnärligt bildskapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Elina Ahlander; [2021]
    Nyckelord :Rhizom; territorium; onto-epistemologi; icke-linjär tid; posthumanistisk pedagogik;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet utgår ifrån idén om kunskaper som icke-linjärt och geografisktorganiserade. För att ge idén en form målar texten upp fantasibilden fältet, som kopplassamman med en figuration av de posthumanistiska filosoferna Gilles Delueze och FélixGuattari: rhizomet. LÄS MER

  2. 2. Gestaltning av teoretiskt-praktiskt sammanflätande inom scenproduktion

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Teodor Wester; [2017]
    Nyckelord :Devising; Sammanflätningar; Onto-epistemologi; Queer Trans; Datorspel; Posthumanism;

    Sammanfattning : Den här rapporten undersöker med en devisingprocess som utforskande metod ett gestaltande av en text utifrån idéerna om sammanflätningar bortom uppdelningen mellan teori och praktik. Processen möter under arbetets gång på motstånd och behöver därför fördjupas ytterligare innan gestaltningen kan komma vidare igen. .. LÄS MER

  3. 3. Mate-este-tik : Möjligheter till matematik i barns skapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Cendresa Smakici; Louise Risendal; [2015]
    Nyckelord :Matematik; Estetik; Agentisk realism; Bishops matematiska aktiviteter; Materiellt-diskursivt; Intraaktion; Onto-epistemologi; Performativa agenter; Estetiska dimensionen; Deltagande observation; Mindre etnografisk studie; Barns hundra språk;

    Sammanfattning : Syftet med denna mindre etnografiska studie är att utmana uppdelningen mellan matematik och estetikgenom att undersöka barns estetiska skapande och vilken matematiska möjligheter som uppstår underprocessen i barns möte med materialet. Detta med hjälp av deltagande observationer för att kunnaundersöka barns möte med matematik, estetik och material i en sammanflätad tillblivelseprocess däringet överordnar det ena eller det andra. LÄS MER

  4. 4. Den levande förskolan : Användning av intra-aktiv analys i pedagogisk praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jonas Rydholm; Gösta Westling; [2014]
    Nyckelord :Preschools; Environment; Conflict; Intra-active; Onto-epistemology; Performative agents; Stratification; Discursive codes; Förskola; Miljö; Konflikt; Intra-aktiv; Onto-epistemologi; Performativa agenter; Stratifiering; Diskursiva koder;

    Sammanfattning : The study shows how to create a deeper understanding of the educational practice by using intra-active theory and analysis. We have let the five-year-olds at two preschools mark places on the premises which they perceive as rowdy/conflicted. LÄS MER