Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Pedagogers bemötande för att stärka barnens självkänsla : En intervjustudie om hur pedagogerna i förskolan uppmärksammar och stärker barns självkänsla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anja Hedlund; [2022]
    Nyckelord :Självkänsla; kroppsspråk; kommunikation; barnsyn; makt; inflytande; arbetssätt bemötande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur pedagoger i förskolan beskriver på vilka sätt de uppmärksammar och stärker barns självkänsla i förskolan. Metoden som används i studien är kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med totalt sex pedagoger i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Barns inflytande vid lunchen : pedagogers syn utifrån ett barnperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Angelica Hassinen; Suzanne Hanna; [2020]
    Nyckelord :inflytande; barnsyn; barnperspektiv; lunch;

    Sammanfattning : Alla barn i förskolan har rätt till inflytande, men forskning visar att den rättigheten är en komplicerad fråga och att pedagogernas förhållningssätt och syn varierar. Vi undersöker med denna studie hur pedagoger på förskolan resonerar kring barns möjligheter till inflytande under lunchen. LÄS MER

  3. 3. Nej, jag vill inte ha morötter på min tallrik! : En kvalitativ studie om barns inflytande vid lunchen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Björkman; Lovisa Lindbergh; [2018]
    Nyckelord :Inflytande; delaktighet; barnsyn; måltid; makt;

    Sammanfattning : Tidigare forskning och litteratur visar att barns inflytande är en komplex fråga, att måltider utgör en relativt stor del av barnens tid i förskolan och att pedagogers syn på barn kan variera. Då inflytande är en rättighet för alla människor så vill vi med denna studie förstå vilket inflytande barnen ges vid måltider och även få en uppfattning hur pedagogers barnsyn påverkar vilket inflytande barnen får. LÄS MER

  4. 4. Barnen säger nej! Vad gör pedagogerna? : En studie om pedagogers förhållningssätt och bemötande

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Birgitta Husing Ranerfors; Annelie Särnholm; [2017]
    Nyckelord :barns perspektiv; barnsyn; bemötande; förhållningssätt; förskola; kommunikation; värdegrund.;

    Sammanfattning : I förskolan fostras och läggs grunden för barnens framtida lärande både när det gäller kognitiva och icke-kognitiva förmågor. I denna studie behandlades pedagogernas förhållningssätt och de värden som förmedlades till barnen av pedagogerna, medvetet eller omedvetet. LÄS MER

  5. 5. Barns inflytande i förskolan : barn och pedagogers syn på det kompetenta barnet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Amundsjö; Anna Skog Lindbergh; Kathrine Särén; [2016]
    Nyckelord :Barn; förskolan; inflytande; det kompetenta barnet;

    Sammanfattning : SammanfattningBegreppet ”det kompetenta barnet” är vanligt förekommande inom svensk förskola och detta uttryck utgår från vad pedagogerna har för syn på barn i dagens förskola. Pedagogerna har en viktig roll i att lyfta fram barnens kompetenser och i att förstå barnens perspektiv, vilket påvisas både i förskolans styrdokument och i aktuell forskning. LÄS MER