Sökning: "Scheman"
Visar resultat 16 - 20 av 199 uppsatser innehållade ordet Scheman.
16. Randomized heuristic scheduling of electrical distribution network maintenance in spatially clustered balanced zones
Master-uppsats, KTH/GeoinformatikSammanfattning : Reliable electricity distribution systems are crucial; hence, the maintenance of such systems is highly important, and in Sweden strictly regulated. Poorly planned maintenance scheduling leads unnecessary driving which contributes to increased emissions and costs. LÄS MER
17. Medarbetares upplevelser av frihetsgrader till följd av distansarbete i en pandemi.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur arbetstagare upplevt distansarbetet under pandemiåren. Vi kommer fokusera på hur frihetsgraderna såg ut, hur gränsdragningen var mellan arbetsliv och övrigt liv det vill säga work life balance, hur välmåendet varit och om det haft tillräckligt med egenkontroll. LÄS MER
18. Bygga svenska – relevant i gymnasiet? : Språkutvecklingsnivåer i det nationella provet i svenska som andraspråk
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Denna studies syfte har varit att synliggöra den grammatiska färdigheten hos andraspråkselever i kursen SVA 1 i delprov C på det nationella provet. Detta har genomförts genom att undersöka språkutvecklingsnivåer och andraspråksdrag i elevtexter. LÄS MER
19. Tallinjen som representation vid subtraktion- en kvalitativ innehållsanalys av läromedel i matematik
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : The number line as a representation at subtraction- A qualitative content analysis of textbooks in mathematic. Number sense has a prominent role in mathematics. It is an ability seen as the basis for the student´s continued development in mathematics. LÄS MER
20. Begreppskartor i matematik för att stödja arbetsminnet och ett meningsfullt lärande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Med stöd i den kognitiva belastningsteorin genomfördes denna studie för att bidra med kunskap om begreppskartor som didaktiskt verktyg kan underlätta lärandet av geometriska begrepp, genom att minska belastningen av arbetsminnet. Implementeringen och arbetet med begreppskartor i matematiken genomfördes i två undervisningsgrupper med elever som har ett belastat arbetsminne, med syftet att reducera den kognitiva belastningen och därmed skapa utrymme för lärande. LÄS MER