Sökning: "Scheman"

Visar resultat 21 - 25 av 199 uppsatser innehållade ordet Scheman.

  1. 21. Bygga svenska – relevant i gymnasiet? : Språkutvecklingsnivåer i det nationella provet i svenska som andraspråk

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Linnéa Hallgren Svensson; [2022]
    Nyckelord :Bygga svenska; språkutvecklingssteg; andraspråksdrag; svenska som andraspråk; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Denna studies syfte har varit att synliggöra den grammatiska färdigheten hos andraspråkselever i kursen SVA 1 i delprov C på det nationella provet. Detta har genomförts genom att undersöka språkutvecklingsnivåer och andraspråksdrag i elevtexter. LÄS MER

  2. 22. Lässtrategier för mellanstadieelever : En systematisk litteraturstudie om lässtrategier och deras effekt på olika sorters läsare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Klara Eriksson; Lisa Härder; [2022]
    Nyckelord :reading strategies; reading comprehension; 9-12 years; good readers; poor readers; lässtrategier; läsförståelse; 9-12 år; goda läsare; svaga läsare;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka vilka lässtrategier som tidigare forskning anser främjar mellanstadieelevers läsförståelse, samt om det finns lässtrategier som gynnar goda respektive svaga läsare. Studiens resultat bygger på 16 publikationer som har tagits fram genom databassökningar och manuella sökningar. LÄS MER

  3. 23. Hela skolans ansvar? : En kvalitativ studie om hur samverkan kring vägledning i vid bemärkelse koordineras på gymnasieskolor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Henrik Hansson; Ante Fahlgren; [2022]
    Nyckelord :vägledning i vid bemärkelse; samverkan; organisation; gymnasieskolan; studie- och yrkesvägledare.;

    Sammanfattning : Vägledning i vid bemärkelse beskrivs av Skolverket som all verksamhet som ska bidra till elevers utvecklande av kompetenser relaterade till framtida beslut om studie- och yrkesval. För att elever ska kunna utveckla denna valkompetens krävs det samverkan mellan all pedagogisk skolpersonal och det är enligt Skolverket rektorns ansvar att koordinera detta. LÄS MER

  4. 24. ”om man inte uppnår mål i NO årskurs 1-3 då handlar det ofta om andra saker” : En intervjustudie om bedömning och ramfaktorer i lågstadiets NO-ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Joakim Andersson Franke; Andreas Edström; [2022]
    Nyckelord :bedömning; ramfaktorer; NO;

    Sammanfattning : I denna uppsats beskrivs en kvalitativ intervjustudie som gjordes höstterminen 2021 med syfte att undersöka lågstadielärares bedömningformer i NO-ämnena och hur de relaterar till ramfaktorer och bedömningsformer i andra skolämnen. Frågeställningarna berör vilka informella och formella bedömningsformer som beskrivs, hur relationerna mellan ramfaktorer och bedömningsformer ser ut, samt hur bedömningsformerna ser ut i NO-ämnena jämfört med andra ämnen. LÄS MER

  5. 25. Smart contracts for secure vehicular sharing­access systems using blockchain technologies

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Zhangchi Qin; [2022]
    Nyckelord :Blockchain; Vehicular Sharing; Booking and Payment; Layer­2 Technology; Smart Contract; Blockchain; Fordonsdelning; Bokning och betalning; Layer­2 Technology; Smart Contract;

    Sammanfattning : Ongoing research suggests decentralized solutions based on blockchain for vehicle sharing scenario, to solve the fairness and privacy violation issues in centralized platforms. Users can transfer funds and execute decentralized applications, called smart contracts, in these blockchain­based platforms. LÄS MER