Sökning: "Spelbaserat lärande"
Visar resultat 31 - 35 av 39 uppsatser innehållade orden Spelbaserat lärande.
31. Spelbaserat lärande som främjar engagemang : Ett digitalt läromedel för barn med ADHD och tidsuppfattningssvårigheter
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Barn med ADHD har generellt svårt med tidsuppfattningen vilket kan leda till problem senare i livet. Som en hjälp för att träna tidsuppfattning finns bland annat det analoga verktyget “Pussla med tid” som ska underlätta vardagen för dessa barn. LÄS MER
32. Datorspel eller textbaserat läromedel – vilket fungerar bäst som lärande verktyg?
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningDetta examensarbete tar avstamp i den digitala verklighet barn och unga lever i idag, skolans uppdrag, samt dedebatter som rasar i Sverige kring skolans digitala utveckling och dess verktygs positiva eller negativa effekterpå elevers lärande.I läroplanen anges det tydligt att skolans uppdrag är att bland annat förbereda eleverna för den komplexa,informationstäta och snabbt föränderliga verklighet de kommer att mötas av och redan lever i. LÄS MER
33. Loggbaserad användaranalys i spelbaserat lärande : En litteraturstudie över objektiva metoder för att mäta motivation och engagemang
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)Sammanfattning : Spelbaserat lärande vill dra nytta av de egenskaper som gör att miljoner människor lägger tid, engagemang och pengar på datorspel. Studier visar att spelbaserat lärande har förutsättningar att både motivera studenter och förstärka lärandet, ändå rapporteras från vissa källor att användandet inte är så utbrett i undervisning som datorspelande är i samhället. LÄS MER
34. Visualisering för spelbaserat lärande
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap; Linköpings universitet/Tekniska högskolanSammanfattning : Denna undersökande designstudie utforskar hur visuellt material till en simulator kan komma att se ut och hur vägen fram till det färdiga designen kan se ut. Simulatorn som står i centrum för just denna studie kallas för Simulerade Provokationer (SimProv) och har lärarstudenter som huvudsaklig målgrupp. LÄS MER
35. Spel i skolan : Hur upplevs spelbaserat lärande i skolan?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : .... LÄS MER