Sökning: "Tripp trapp träd"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Tripp trapp träd.

  1. 1. Hur fungerar den här? : En praktisk granskning och analys av barninriktade digitala applikationer.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Amanda Norrman; Yuri Pavlov Segura; [2024]
    Nyckelord :Socialsemiotik; analys; design; applikationer; digitala verktyg; kompetens.;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att synliggöra vilket kommunikativt innehåll som förekommer i applikationerna Babblarna och Tripp, trapp, träd som vi tolkat är vanligt förekommande i svensk förskola. Vi har genomfört en granskning och analys som vi delvis anpassat men som från början är utformad av socialsemiotikerna Anna Åkerfeldt och Staffan Selander. LÄS MER

  2. 2. "Vakna Tripp, Trapp, Träd!" : En multimodal granskning av en förskoledidaktisk applikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Agnes Larsson; Fanny Rannberg; [2021]
    Nyckelord :förskoledidaktik; surfplattor; applikationer; socialsemiotik; design; utforskande;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka applikationen Tripp, Trapp, Träds möjligheter för barns utforskande, utifrån ett socialsemiotiskt perspektiv. En kvalitativ innehållsanalys genomfördes i form av en tematisk analysmetod, vilket i kombination med vald teori gjorde granskningen multimodal. LÄS MER

  3. 3. App app app, är den verkligen pedagogisk? : En kvalitativ studie om barns användning av applikationer marknadsförda som pedagogiska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Coco; Mina Engman; [2019]
    Nyckelord :förskola; applikationer; multimodal designteori; meningserbjudande; Jaramba; Tripp trapp träd;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka vilka möjligheter för lärande applikationer marknadsförda som pedagogiska erbjuder samt hur dessa används av barn. Detta sker med utgångspunkt i de fyra kriterierna för att avgöra applikationernas pedagogiska värde, framtagna av Hirsh-Pasek, Zosh, Golinkoff, Gray, Robb och Kaufman (2015). LÄS MER