Sökning: "Trygghetens betydelse för lärande och utveckling i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Trygghetens betydelse för lärande och utveckling i förskolan.

  1. 1. Trygghet och anknytning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med fyra förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jenny Alexander; [2018]
    Nyckelord :Anknytning; trygghet; nära relationer; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Kunskapsområdet för det här examensarbetet är barns trygghet i förskolan. Uppsatsen sätter fokus på anknytningens betydelse för tryggheten och har anknytningsteori som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  2. 2. Trygghetens betydelse för lärande och utveckling i förskolan : En kvalitativ studie om sambandet mellan trygghet och lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Media Alhadai; Johanna Nynäs; [2017]
    Nyckelord :trygghet; lärande; utveckling; förskola; children; development; safety; preschool;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att studera pedagogers uppfattning omsambandet mellan trygghet, lärande och utveckling i förskolan. Åtta pedagoger på fyra förskolor intervjuades om sina åsikter kring trygghet, lärande och utveckling i förskolan och om hur de arbetar för att skapa trygghet i verksamheten. LÄS MER

  3. 3. Vägen till trygghet : En studie om hur förskollärare arbetar för att skapa trygga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :My Tran; [2017]
    Nyckelord :trygghet; trygghetsskapande; omsorg; educare; pedagogik; förskollärare; förskola; trygga barn; otrygga barn; förhållningssätt; sociokulturell; anknytning; sociala relationer; utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera förskollärares uppfattningar kring sin yrkesroll i förhållande till att skapa trygghet hos barn. Fem förskollärare intervjuades om sina tankar och åsikter kring trygga barn i förskolan och hur de arbetar kring trygghet i allmänhet. Dessa ljudfiler transkriberades. LÄS MER

  4. 4. Musikdidaktik : En studie där åtta förskollärare berättar om musikaktiviteter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anja Rodemar; Madelene Carlén; [2015]
    Nyckelord :musikdidaktik; musikaktiviteter; trygghet; kompetens;

    Sammanfattning : Detta är en studie där åtta förskollärare på olika förskolor beskriver hur de arbetar med musik som innehåll i förskolans verksamhet. Studiens syfte var att se hur förskollärarna arbetar med musik för att främja barns utveckling och lärande, samt vilket fokus det fanns i deras didaktiska planeringar. LÄS MER

  5. 5. Trygghetens betydelse i förskolan : Innebörden av begreppet trygghet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mikaela Axelsson; Emma Wallin; [2014]
    Nyckelord :Anknytning; förskollärare; miljö; trygghet; utveckling;

    Sammanfattning : Anknytningssystemet har visat sig vara en viktig del i barns trygghet och är kanskenyckeln till barns utveckling och lärande. Tidigare forskning visar att en trygg anknytning ger utlopp åt lusten att upptäcka och pröva nya erfarenheter av både aktiviteter och relationer till andra människor, en otrygg anknytning hämmar barnet och leder till ängslan och osäkerhet (Kihlbom, Lidholt & Niss, 2009). LÄS MER