Sökning: "Vad är Asperger"

Visar resultat 16 - 20 av 47 uppsatser innehållade orden Vad är Asperger.

  1. 16. Behovet av fyrkantighet : Undervisningen i idrott och hälsa för barn i behov av särskilt stöd i anpassade skolor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Martin Helander; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka hur undervisningen i idrott och hälsa bedrivs för barn i behov av särskilt stöd som inte går i den vanliga skolan. Studiens frågeställningar är följande: Hur ser lektionerna i idrott och hälsa ut på de undersökta skolorna? Hur anpassas undervisningen på de besökta skolorna till elever som är i behov av särskilt stöd? Hur arbetar dessa lärare med kursplanen? Vad är dessa lärares syn på att inkludera alla elever i den vanliga skolan? Metod I denna kvalitativa studie har sju lärare i idrott och hälsa från fem olika skolor intervjuats med hjälp av en semistrukturerad intervju som utgår ifrån studiens frågeställningar. LÄS MER

  2. 17. Det viktiga är att han mår bra, vad som än krävs : Föräldrars upplevelser av att ha ett barn med Asperger syndrom eller högfungerande autism

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Janina Levander; Nina Ågren; [2013]
    Nyckelord :Föräldrar; upplevelser; Asperger syndrom; högfungerande autism; fenomenologi;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 18. Inkludering - Vem du än är, var du än bor? : Framgångsfaktorer för inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    M1-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anne Arvidsson; [2012]
    Nyckelord :ADHD; Asperger syndrom; grundskola; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka framgångsfaktorerna och förutsättningarna är för att kunna undervisa elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Frågeställningarna var: Vilken kompetens inom området neuropsykiatri anser lärarna att det finns i skolan? Vilka anpassningar anser de intervjuade lärarna behövs för att inkludering ska kunna fungera? Vilket stöd anser lärarna att de behöver för att lyckas med inkludering av barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? På vilket sätt kan undervisningsmiljön för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skilja sig åt i de undersökta skolorna? I studien användes kvalitativ metod i form av intervjuer med olika pedagoger. LÄS MER

  4. 19. Personer med Aspergers syndrom och den reguljära arbetsmarknaden – En kvalitativ studie om vilka svårigheter och vilket stöd som finns i samband med att få och behålla ett arbete.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Christine Augustsson; [2011-08-31]
    Nyckelord :Aspergers syndrom; arbete; svårigheter; stöd;

    Sammanfattning : Aspergers syndrom är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka svårigheter personer med Aspergers syndrom stöter på i samband med att få och behålla ett arbete. Även att undersöka vilket socialt stöd de får för att överbrygga dessa svårigheter och vilket stöd som saknas. LÄS MER

  5. 20. En skola för alla : Arbetssätt och pedagogik för att möta elever som fått diagnoserna ADHD och Asperger syndrom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Susanne Jonsson; Malin Rydh; [2011]
    Nyckelord :Asperger Syndrom; ADHD diagnos; Inkludering; Arbetssätt; En skola för alla.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att dels undersöka synen på en skola för alla och dels att ta reda på olika uppfattningar om fungerande arbetssätt för elever med diagnoserna ADHD och Asperger syndrom. Forskningen har en kvalitativ ansats med intervju som metod för datainsamlingen. LÄS MER