Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lärares syn på ledarskap och elevinflytande : En intervju studie kring pedagogers syn på elevinflytande och ledarskap

    M1-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Tommi Pelkonen; [2013]
    Nyckelord :elevinflytande;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att närmare analysera pedagogers uppfattningar beträffande elevinflytandet inom ämnet idrott och hälsa samt synen på ledarskap. Frågeställningarna i arbetet är: Vilka möjligheter och svårigheter finns det gällande elevinflytande i undervisningen inom idrott och hälsa? Vilken syn har lärare på ledarskap och vad har ledarskapet för betydelse för elevinflytande? Metod Fem pedagoger inom Stockholms län som undervisar inom ämnet idrott och hälsa har med fokusintervju som redskap fått ge sin syn på ledarskap samt elevinflytande. LÄS MER

  2. 2. ”Dom ska ju vara både snälla och stränga” Den mest omtyckta ledarstilen hos lärare – utifrån ett elevperspektiv

    C-uppsats,

    Författare :Sofia Wallin; Linda Andersson; [2010]
    Nyckelord :elevperspektiv; ledarstil;

    Sammanfattning : ______________________________________________________________________Hur väl medvetna är eleverna om lärarnas arbetsinsats? Kan de uttala sig alls om hur detycker att en lärare ska agera i klassrummet? Vi vill fråga eleverna vad de tyckerkännetecknar en bra lärare.Våra frågeställningar är: Vilken ledarstil föredrar elever i årskurs 4 hos sina lärare?Varför föredrar de den ledarstilen?Vi har valt att genomföra samtalsintervjuer med två grupper av elever i årskurs 4. LÄS MER

  3. 3. En kvalitativ studie om lärares uppfattningar kring konflikter och konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lisa-Marie Jönsson; [2010]
    Nyckelord :konflikter konflikthantering;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka och belysa vad lärare anser vara tänkbara orsaker till varför konflikter uppstår mellan dem själv och eleverna och hur kan de hantera dessa konflikter? Samt hur lärare kan förebygga konflikter i skolan? Metoden för arbetet är kvalitativ, vilket innebär en strävan efter ökad förståelse för en individ eller en grupp individer. Arbetet har genomförts utifrån analytisk induktion  d v s forskningsprocessen har skett utifrån tre preciserade faser: planerings-, insamlingsfas och analys av det specifika materialet. LÄS MER

  4. 4. "Ordning och reda", hur når man dit? – om lärarkontroll i klassrummet. Ett studiefall av ett arbetslag på grundskolenivå i Malmö

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Olivier Grisard; [2009]
    Nyckelord :ledarskap; ledarstil; kontroll; ordning; disciplin; relation; lärande miljö; klassrumsklimat;

    Sammanfattning : Syftet med följande arbete är att få en bild av hur man genom lärarens kontroll kan bäst förebygga och uppnå ordning i en svensk klassrumsmiljö, undersöka vilka lärarstilar faktiskt tillämpas idag samt i vilken kontext lärarkontroll utövas i klassrummet. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning om ”classroom management” samt redogör två normativa program om ledarstil. LÄS MER

  5. 5. Arbetsro i skolan ur ett elevperspektiv

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jaana Nyman; Beryl Low; [2008]
    Nyckelord :Arbetsro; relationer; ledarstil; belöningar; sankt;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med uppsatsen har varit att få en inblick i hur elever själva upplever sin arbetsmiljö, vad de anser att arbetsro äroch vad de tycker stör den, samt att lära oss mer om de etablerade pedagogiska verktygen som kan användas för attskapa och bibehålla arbetsro.Frågeställningar · Vad är arbetsro för eleverna och vad anser de vara avgörande för arbetsron? · Hur upplever eleverna lärarnas försök att skapa arbetsro? · Hur upplever eleverna de etablerade verktyg som lärarna använder sig av för att skapa arbetsro?MetodVår studie var explorativ och som metod har vi gjort sju kvalitativa intervjuer där vi utgick från en ostruktureradintervjumetod. LÄS MER