Sökning: "andraspråksinlärning Skolverket"

Visar resultat 11 - 13 av 13 uppsatser innehållade orden andraspråksinlärning Skolverket.

  1. 11. Kan man synliggöra skriftlig grammatisk kompetens? : En explorativ studie av godkända texter i Nationellt prov Sfi C

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Bodil Renlund; [2013]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; sfi; vuxna kortutbildade; skriftlig grammatisk kompetens;

    Sammanfattning : Studien syftar till att förtydliga och konkretisera den skriftliga kommunikativa, grammatiska kompetens man kan förvänta sig och kräva av deltagare, som gått studieväg 2, för att bli godkända. Den här studien, ett explorativt arbete, synar skriftlig förmåga på studieväg 2 kurs C, eftersom det är en nivå för språklig basfärdighet, som inte alltid är så lätt att uppnå. LÄS MER

  2. 12. Språkutveckling och organisation : En studie av mottagningsprocessen av nyanlända i en liten kommun

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet; Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Ulrika Fröding; [2010]
    Nyckelord :andraspråkselever; andraspråksinlärning; nyanlända; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : The purpose of these studies is to see how the reception and education of non-Swedish speaking newcomers are organized in a small county, and what you can do to improve this process to achieve a better and quicker integration into the Swedish language and society. To do this, interviews have been performed with four headmasters and different categories of teachers representing all schools in the actual county. LÄS MER

  3. 13. En bro till nytt språk - lärares syn på modersmålets betydelse för andraspråksinlärningen

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Helen Kullander; Niloofar Mehrali; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi har valt att studera modersmålets betydelse eftersom Sverige under de senaste åren har blivit ett mångkulturellt land och pedagogerna kommer att möta många elever med rötter i andra länder. Denna studie syftar till att undersöka hur blivande och verksamma lärare med inriktning mot modersmål eller mot övriga ämnen ser på modersmål och andraspråk. LÄS MER