Sökning: "andraspråksinlärning Skolverket"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden andraspråksinlärning Skolverket.

  1. 6. Flerspråkighet och läs- och skrivsvårigheter : Framgångsfaktorer för upptäckt och kartläggning av läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga elever i åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Agnebrink; Kristina Liljegren; [2019]
    Nyckelord :flerspråkighet; läs- och skrivsvårigheter; kartläggning; samarbete; modersmålslärare; speciallärare;

    Sammanfattning : Idag har ca 20% av alla elever i grundskolan annat modersmål än svenska. Resultat från PISA-undersökningar visar att läsförståelseförmågan hos elever med utländsk bakgrund är lägre än hos elever med svensk bakgrund (Skolverket 2006:10) vilket innebär en stor utmaning för oss pedagoger som verkar i svensk skola. LÄS MER

  2. 7. Andraspråkselever bygger svenska : Språklig nivå i Nationella provet i svenska som andraspråk för åk 9 i förhållande till bedömningsstödet Bygga svenska

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Anna Ingves; [2017]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; språkutvecklingssteg; bedömning; Bygga svenska; andraspråksdrag; nationella prov;

    Sammanfattning : Nyligen presenterade Skolverket ett nytt bedömningsstöd, Bygga svenska, anpassat för elever i början av sin andraspråksutveckling. Bedömningsstödet beskriver språkutvecklingen i fem steg och ger observationspunkter och vanliga andraspråksdrag för varje steg. LÄS MER

  3. 8. Språkutveckling hos flerspråkiga elever : Faktorer som kan främja språkutvecklingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Vu; Linda Mati; [2015]
    Nyckelord :språkutveckling; flerspråkighet; andraspråksinlärning; språkanvänding; språklig stöttning;

    Sammanfattning : Människans främsta redskap för att kunna lära, tänka och kommunicera är språket. Läroplanen för grundskolan (Skolverket, 2011b) betonar därför att alla elever genom skolundervisningen ska ges förutsättningar till att utveckla kunskaper i och om det svenska språket. LÄS MER

  4. 9. Hur kan skrivande med digitala resurser bidra till elevers andraspråksinlärning?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Gertrud Ingelman; [2013-07-30]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; skrivande med IKT;

    Sammanfattning : Stora resurser satsas på digitala resurser i skolan och svenska elever har hög tillgång till internet och digitala medier. De används mest i ämnet svenska och främst till informationssökning och skrivande (Skolverket, 2013). LÄS MER

  5. 10. "Det skulle vara en gyllene väg" - Fem lärarintervjuer med fokus på ämne och språk i samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Lansheim; [2013]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; flerspråkighet; genrepedagogik; lärandemiljöer; sociokulturella perspektiv; språkinriktad undervisning;

    Sammanfattning : SammanfattningBakgrunden till min studie är att i genomsnitt ungefär tjugo procent av eleverna i grundskolan har annat modersmål än svenska (Skolverket Greppa språket, 2011) och vad detta kan innebära när det gäller lärandemiljöers utformning och innehåll. Studiens syfte är att undersöka hur några lärare i skolans tidiga årskurser tänker kring flerspråkighet och kring lärandemiljöer och undervisning inriktad på utveckling av såväl språk som lärande. LÄS MER